Krakhellenipa - Solund, 308/404 (29.09.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Krakhellenipa (568m) 29.09.2019
Mednipa (558m) 29.09.2019
Visits of other PBEs Krakhella parkeringslomme (60m) 29.09.2019
Krakhellenipa - sti fra vest (90m) 29.09.2019

Hadde kommet med ferga sent kvelden før og etter å ha kjørt litt rundt på de smale veiene her i mørket uten å finne noe ideel kandidat endte jeg opp med å parkere bilen i veikanten ved Krakhella parkeringslomme som vell egentlig er en møteplass. Neste morgen var det bare å gå noen få meter langs veien før jeg kom til skiltet mot Krakhella der stien starter. Merket med varder og godt synlig i starten, men da jeg kom til ei myr ble jeg lurt av det som sikkert er hjortestier og gikk litt i feil retning før jeg tok meg inn igjen og kom inn på rett sti. Tildels vått myrterreng i starten før stigningen starter. Selv om stien ikke er like synlig overalt er det godt merket med varder. Tok turen i rolig tempo, hadde god tid til ferga og nøt utsikten på vei opp. På rundt 500 moh flatet det ut jeg kom inn i skydekket. Heldigvis ikke altfor tett tåke så skimtet vardene fremover. Ble ingen utsikt fra toppen som valgte å ligge med nesa i sky til jeg var nede ved bilen igjen, da letnet det selvfølgelig. Brukte 1 time og 40 minutter i rolig tempo opp. På vei ned gikk jeg en tur innom Mednipa da det så ut til at tåka skulle lette, men ikke nok til å få utsikt fra toppen her heller. Brukte totalt 3,5 timer på turen.

Stistart
Skyene begynner å legge seg ned over toppen av Krakhellenipa
Toppvarden
Varden på Mednipa lå også i skyene
Under skyene var det fin utsikt