Gaustatoppen (11.07.2019)

Written by glennwo (Glenn W. Olsen)

Ascents Gaustatoppen (1,883m) 11.07.2019
Store Stavsronut (1,298m) 11.07.2019
Visits of other PBEs Gaustatoppen fra Stavsro 11.07.2019
Gaustatoppen turisthytte (1,835m) 11.07.2019
Stavsro (1,173m) 11.07.2019

Fra den noe enkle starten på toppturer i sommerferien på Jomfruland som er høyest på 19 meter over havet, forflyttet vi oss til Rjukan for å gå opp til Gaustatoppen... som med sine 1883 meter er 96.58 ganger høyere en Jomfruland.

Knallfin tur fra Stavsro, med en avstikker til Stavsronuten, opp via en enkel og fin sti til tårnet som synes så godt når man er på vei inn mot Rjukan. Vi brant ikke kreftene helt ut av kroppen og brukte god tid på turen opp og så oss rundt hele veien.

Fantastisk utsikt oppover hele veien gjorde at turen gikk som en lek.

AndreasBO, GlennWO og NellieHF på utkikkspunktet like ved tårnet.

Vi tok en rast og fikk spist litt overprisede (50 kr) vaffler og fikk i oss litt niste før vi gikk opp på platået ved tårnet og nøt utsikten i alle retninger. En sirkel med navn på alt vi så rundt oss var ett flott tiltak.

Vi måtte jo krabbe over alle steinene og komme oss til toppunktet også. Flott utsikt også herfra. Her ser vi tilbake mot tårnet og gruer oss litt til tilbaketuren, mye steiner å krabbe over og det bratt som fy på begge sider.

Vi måtte jo også bort på toppunktet. Det var en litt spennende tur for enkelte av oss som ikke er så alt for glad i høyder, men det gikk sånn passe greit. Litt puls ble det, men kunne jo alltids bare skylde på dårlig form...

AndreasBO, NellieHF og GlennWO poserer ved stolpen som er satt opp ved siden av toppunktet på Gaustatoppen.

Turen tilbake igjen over steinrøysa var kanskje ennå litt mer spennende enn turen til. Blir ofte sånn at man registrerer enda mer når man er på vei tilbake. Vi brukte nok litt mye tid tur/retur tårnet, men better safe than sorry som det heter på Ny-Norsk.

Som trainspotter så var det selvsagt ikke til å komme unna at nedturen skulle foregå via Gaustabanen. Reint økonomisk var det slakt av bankkonto å få familien med, men det er nå sommerferie bare en gang i året... så vi betalte slukøret og lot det stå til.

Svært dyr, men historisk kul, togbane inne i fjellet tok oss de 640 høydemeterne ned til bilen igjen.

Toget ned var en artig tur. Det skramlet og ristet hele veien, men man kunne ikke slutte å tenke på vi var inne i fjellet på vei ned. Og så har vi fått tatt ennå en slags museumsjernbane, og det synes undertegnede er særs moro.