Cima Della Trosa - Min første topp i Sveits (21.06.2019)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Locarno
Ascents Cima della Trosa (1,869m) 21.06.2019 13:09
Cimetta (1,671m) 21.06.2019 13:49

Vi var i Sveits og hadde ankommet Locarno i forbindelse med Natashas deltakelse i årets Swissman. Et ekstremtriatlon som skulle gå av stabelen i natt. Jeg, Reidun og Åse skulle være med som crew og hjelpe Natasha med alt ifra klargjøring av klær og utstyr, skifting, følgebil, kartlesere, motivatører, klargjøring og levering av mat undervegs og løpe maratonen, som var den siste øvelsen, med henne. Dette ble spennende.

Da Natasha skulle testkjøre sykkelen en siste gang og Åse skulle handle, benyttet jeg og Reidun muligheten til å ta en tur i de majestetiske fjellene nord for Locarno før vi alle skulle delta på Prerace-meeting senere denne dagen.

Vi pakket en liten sekk og gikk fra hotellet til Madonna del Sasso. Herfra tok vi gondolbanen opp til Cardada på 1340 moh. Må innrømme at jeg fikk ganske så vondt i sjelen da jeg nå for første gang i livet kombinerte gondol og fjelltur. Dette var uansett noe jeg måtte innstille meg på å gjøre mer av. Om to måneder skulle jeg tilbake til Sveits. Da er det 4k-topper i Alpene som står i fokus og det blir nok flere gondoler og tog i forbindelse med dette.

Da vi var oppe ved Cardada, fulgte vi anleggsveien som snirkler seg oppover. Ankom etterhvert Cimetta, som er en liten fortopp og flott utsiktspunkt. Deretter bar det videre oppover en bred sti opp til Cima della Trosa på 1869 moh, som er en del av Lepontine Alps. Her var det plassert et gigantisk kors av massivt stål, slik som er vanlig på topper i Alpene. Dette ble altså min første bestigning av en fjelltopp i Sveits. Jeg hadde vært i Alpene i dette landet med familien da jeg var liten, men da var vi ikke på noen topper.

Jeg og Reidun tok noen bilder før vi tok fatt på returen. Vi innså plutselig at vi hadde det veldig travelt med å nå prerace-meeting nede i Ascona sentrum. Vi satte derfor fart og valgte å løpe hele veien ned til gondolbanen ved Cardada. Etter å ha kommet ned til Madonna del Sasso, skulle vi ta en bane ned til sentrum. Selvsagt gikk en av de få avgangene like før vi kom. Dermed måtte vi vente på neste. Vi kom oss ombord og hadde nå veldig dårlig tid. Denne banen gikk ikke akkurat i lynets hastighet heller.

Da vi var nede i sentrum, løp vi rett inn på en buss. Vi innså raskt at denne ikke gikk i retningen vi skulle likevel. Vi hoppet derfor av på nærmeste stopp og rett inn i en taxi. Da vi var fremme, måtte sjåføren selvsagt ha kontant. Det hadde vi ikke. Derfor måtte vi bli kjørt til nærmeste butikk der vi kunne ta ut penger. Den lå ikke akkurat like ved siden av heller. Vi kom oss til slutt inn i en matbutikk og Reidun løp inn og kjøpte hver sin cola og returnerte deretter til taxien. Vi kjørte på ny til idrettshallen hvor møtet skulle avholdes og kom oss inn kort tid etter at de hadde startet. For et stress, men likevel en flott tur. Gleder meg til flere opplevelser i dette magiske og mektige fjell-landet.