Setliåsen (04.03.2012)

Endpoint Samme (240m)
Ascents Setliåsen (335m) 04.03.2012

AVBRUDD FRA KØKJØRING

Skumring og nesten fullmåne på Setliåsen
Fra Setliåsen mot rundkjøringen på Trengereid. Osterøy i bakgrunnen

Retur fra Mjølfjell siste dagen i vinterferien for Bergensområdet. Vi møtte på saktegående bilkø ved Vaksdal og sneglet oss avgårde til rundkjøringen ved Trengereid. Her tok vi en avstikker mot Gullbotn for å få med oss en ny PF 50 topp i Bergen, og håpet at køen var blitt mindre når vi kom ned igjen. Vi parkerte i veikanten ved to hus der det står Dyven på kartet, og gikk gjennom et gårdstun oppover mot toppen. Fant sti i snøen opp mot noen hytter, og stien fortsatte på toppen av fjellryggen helt ut til toppen som er en tydelig nok forhøyning nord på eggen med utsikt nedover mot rundkjøringen på Trengereid og mot Trengereidhotten i vest. Stien, som ikke er tegnet inn på kart, slynger seg flott langs ryggen på på åsen - virkelig en fornøyelse å gå! GPS 0314788 6703117. GPS tracket viser kun turen tilbake pga noe kluss med koordinatene på vei opp, men vi gikk helt samme vei opp og ned. Det var begynt å mørkne, og en nesten full måne fulgte oss tilbake til utgangspunktet. Turen tok ca 45 min, og var på ca. 2 km. Dessverre var det like mye kø mot Bergen da vi kom ned igjen til rundkjøringen, men vi nådde da hjem gjen til Fjellfolk på NRK1!