Paradiskollen (23.03.2019)

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Harestua Stasjon Parkering (285m)
Endpoint Harestua Stasjon Parkering (285m)
Ascents Paradiskollen (670m) 23.03.2019 15:18
Visits of other PBEs Harestua stasjon (285m) 23.03.2019 13:22
Bomvei ved Harestua stasjon (306m) 23.03.2019 13:22
Kulmile Harestuskogen (370m) 23.03.2019 13:34
Solobservatoriets akebakke (517m) 23.03.2019 14:03
Sti Solobservatoriet (514m) 23.03.2019 14:04
Blekketjernhøgda parkering (525m) 23.03.2019 14:07

Jeg har lenge tenkt at Paradiskollen er en utsiktstopp i Oslomarka PF>100m lista som bør tas en finværsdag.

Lørdag var dagen, og jeg kjørte opp til Harestua stasjon, og parkerte opp til høyre etter undergangen ved togstasjonen. Skiløypa begynner øverst ovenfor togparkeringen, 50 meter inn veien til venstre langs togsporet.

Det var blitt ganske mildt i været, men fortsatt minst en meter snø i terrenget. Siden det kom til å bli mye upreppet på denne turen, ble det fjellskiene som fikk være med. Jeg har kjøpt kortfeller, og det var helt supert. Det var skiløype 2km til krysset mot Piperen og Solobservatoriet. Deretter ganske upreppet en km opp til veikrysset ved Solobservatoriet. Herfra var traseen preppet av Hakadal Sledehundklubb 5 km langs Nordre Piperen, over Langpiperen og til Dampiperen (og videre, men her skulle jeg "ta av")

Over Langpiperen hadde hundespannene kjørt i sikk-sakk for å finne fast grunn. Tydeligvis før overvannet etter det store snøfallet for 14 dager siden hadde frosset på. Det så ut som om de hadde gått gjennom hele veien. Men når jeg gikk var det heldigvis god is over. Dette er vann som ikke er sjekket/merket av Skiforeningen.

Ved Dampiperen byttet jeg til langfeller og fulgte så et (upreppet) tømmerdrag el. (godt merket på kartet og lett synlig i terrenget) opp noen bratte høydemeter. Snøen bar veldig fint. De siste 400 meter var i åpen skog, og litt storskog inn mot toppen. Selve topp-platået er stort og åpent med fin sikteskive på kanten.

Hytta på toppen var gammel og slitt, og dessuten var døren brutt opp. Mye bøss og rot inne og bare faste køyer uten madrass men med mange innrissede navn. Kanskje en gammel speiderhytte? I alle fall var det benk og bord ved vinduet så lunsjen ble tatt innendørs på grunn av kraftig vind ute.

Samme vei tilbake i sola. Dette var en hyggelig topp med flott utsikt vestover mot Nordmarka og Norefjell i bakgrunnen. Som vinterbestigning hadde det kanskje vært moro å gå sommerstien opp på randonnéeski! Det må jeg teste hvis jeg går den igjen en gang.

Upreppet fra skiløypa til krysset v Solobservatoriet
Preppet av Hakadal Sledehundklubb
Langpiperen med hundespor
Langpiperen, nordover mot Solobservatoriet
Langpiperen
Åpent mot siste fortopp, 400 meter igjen til toppen
Harestuvannet nærmest og Nordmarka i bakgrunnen - Gyrihaugen til venstre, Ringkollen litt venstre for senter, Norefjell helt i bakgrunnen og Bislingflaka til høyre