Sesongstart på rando (21.01.2019)

Skrevet av vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Turlengde 3t 04min
Distanse 11,8km
Høydemeter 834m
Bestigninger Rundkollen (1019moh) 21.01.2019 10:27
Andre besøkte PBE'er Lifjellet parkering (195moh) 21.01.2019 10:27

Med randoneeutstyret mitt på sommerlager i Salangen, var det på tide å få dratt sørover for å hente det. Hadde fri fra skolen denne mandagen, så da tok jeg muligheten og hentet dem. Slang meg på en tur også, for å få kjørt dem litt inn. Valget falt på Lifjellet, som har en fin helling ned mot Lavangseidet.

Toppen sett fra start

Kjørte feil da parkeringslomma kom brått på, og måtte kjøre nesten ned til Tennevoll for å snu. Fikk omsider parkert og gjort klart utstyret, og begynte i nytråkka spor opp til Rundkollen. Hadde håpet å få et glimt av sola denne dagen, men den var forbeholdt fjellene lenger nord i fylket.

Kommet over tregrensa. På Blåntindan i Målselv helt i horisonten skinner sola
Spanstinden ruver over Tennevoll

Vel oppe der de fleste snur for å kjøre ned igjen, gikk jeg en kilometer ekstra i slakt terreng for å få med meg selve toppen. Flott utsikt til fjellene i Reitetindmassivet, og ellers lang og fin sikt innover i Indre Troms og nordover mot Midt-Troms.

Innover mot Reitetindan, Elveskardstindan og Høgfjellet fra toppen. Helt sentralt litt i bakgrunnen er Langlitinden

Spente på meg skia, og fikk herlig pudderføre hele veien ned til parkeringsplassen. Litt staking de siste 500 meterne, men det var turen verdt. Gleder meg til mer rando i Tromsø i vinter.