Høyest på Gran Canaria (14.11.2018)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Characteristic Alpine climbing
Ascents Morrón de la agujereada (1,961m) 14.11.2018
Pico de las Nieves (1,950m) 14.11.2018

I forbindelse med en familietur til Gran Canaria var det obligatorisk for oss å ta en tur til øyas høyeste punkt. Vi kjørte opp til Pico de las Nieves på 1951 moh der det er en militærbase plassert. Hit opp går de fleste turistene og regner dette for å være høyeste punkt på Gran Canaria. For nerdene må man bort til fjellformasjonen drøye 100 meter lenger sørøst som er fem meter høyere. Aberet er at for de fleste vil man føle behov for tau og sikring, så det krever at man kan sikringshåndverket. Fjellet her oppe er nokså kompakt og det er ikke lett å sette sikringer over alt heller.

Vi kjørte opp til turisttoppen. Det var tåkete og dårlig sikt. Jeg tok en rekognoseringstur før jeg gikk tilbake for å sikre pappa til topps. Snilen har skrevet utfyllende rapport her ( https://peakbook.org/tour/56660/Absolutt+helt+til+topps+p%C3%A5+Gran+Canaria+-+lite+bes%C3%B8kt+topp%21.html ). Fra turisttoppen er det ganske greit å gå ca. 50 meter før man kommer til et bratt lite nedtak på ca. 6-7 meter, grad 3. Her står det en borrebolt som jeg brukte til å sikre pappa.

Videre går veien langs utsatte hyllesystemer i sørvestsida av fjellformasjonen. Litt småklyving her og der. Ikke vanskelig, men utsatt. Man følger hyllesystemene til man har rundet fjellformasjonen ut i sørøstsida. Her er det bratt klyving igjen grad 3 før det omsider blir lettere det siste stykket mot toppen. Fikk sikret med kamkiler og slynge rundt blokker. Er man godt komfortabel med klyveferdighetene og høyder kan man nok gjøre dette usikret, men pappa sa i ettertid at han var glad for å ha tauet. Samme rute tilbake igjen. Kort og fin tur. En liten time tur/retur.

Måtte gjennom denne lille tunnelen.
Fornøyd far på toppen.
Fikk litt klarere sikt mot toppen (fra turisttoppen) på returen.