Absolutt helt til topps på Gran Canaria - lite besøkt topp! (03.05.2013)

Written by Snilen (Lars)

Ascents Morrón de la agujereada (1,961m) 03.05.2013
Pico de las Nieves (1,950m) 03.05.2013
Pico del Campanario (1,920m) 03.05.2013
Roque Nublo platået (1,744m) 03.05.2013

Etter noen kjølige dager i Atlasfjellene var det deilig å ta en tur til Gran Canaria. Fra Marrakech tok et lite propellfly meg direkte til GC, og dagen etter var det tid for å besøke toppen av øya. Jeg ser endel folk har registrert seg inn på Pico de las nieves, men dette er ikke øyas høyeste punkt. det er en spiss topp med navnet Morron de la agujereada som er høyest. Navnet betyr på norsk Nebbet med hull. Inntil nylig var en bestigning av denne toppen vanskelig, her er klatring grad 5, og man risikerer å bli stoppet av militæret på toppen, som anser dette som sitt område, selv om det ikke er gjerdet inn. Det ble i 2011 beskrevet en ny rute, som ikke er så ille, og jeg fikk med meg en lokal fjellfører for sikkerhets skyld, men klarte meg egentlig greit på egen hånd uten sikringsmidler, selv om han hadde med et raus av isenkram.

Enkleste rute til toppen kan beskrives slik:
Kjør bil helt opp til utsiktspunktet på toppen. Herfra kan man gå inn på tidligere inngjerdet topp-punkt på Pico de las nieves på 1951 meter. Videre sydover mot toppen følger man sadelen mot hovedtoppen frem til "broen" over hullet. Det er en dristig variant på venstre side, men det tryggeste er å gå litt opp mot høyre og klyve ned den tykke delen av broen. Som ikke-klatrer var dette det første kritiske punktet, men jeg klatret greit ned her uten sikring. Videre følges vestsiden av toppen langsetter langs en terrasse, litt utsatt, men forholdsvis greit. Videre traverseres under toppen på denne hylla, gjennom et hull bak en sten, og etterhvert litt nedover. Når man nærmer seg den sydlige enden av toppen, går man litt opp, opp en liten skorstein, der man skal finne de rette takene. Denne skorsteinen er det andre kritiske punktet på ruten, ellers er det greit klyving, men temmelig utsatt endel plasser. Skorsteinen er bare noen få meter, og like under er det en stor hylle, så veldig utsatt er det ikke her. Vel oppe skorsteinen, klyver man videre rundt sydspissen av toppen og runder denne, før man forholdsvis enkelt klyver opp på ryggen fra sydøst og opp på toppen.

Ruten sett fra vest, fra øverste P-plass via 1951-toppen til sydspissen av klippen
Del 2 av ruten sett fra øst. Fra sydspissen av klippen og opp til topps.
Crux 1 sett fra nedsiden.  Denne knausen må man klyve ned for å komme frem til klippen, og man lander da på broen over det store hullet. Fikser man å komme ned her,  så klarer man resten av klyvingen til topps, om man finner beste vei.
Crux 1 sett fra nedsiden. Denne knausen må man klyve ned for å komme frem til klippen, og man lander da på broen over det store hullet. Fikser man å komme ned her, så klarer man resten av klyvingen til topps, om man finner beste vei.

Som amøbe innenfor klatring var dette grei skuring for meg, men jeg er glad jeg hadde noen med meg. En annen gang fikser jeg denne alene.

Jeg avsluttet dagen med en spasertur til nabotoppen Pico del Campanerio, og tok også turen inn i hullet på fjellet fra vestsiden, dette er enklere enn fra østsiden. Deretter en sandalvandring opp til Roque Nublo, men selve toppen her er kun for avanserte klatrere.

På toppen av Morron de la agujereada, med Roque Nublo i bakgrunnen og El Teide i det fjerne

Var ikke klar over denne ruten

Written by arntfla 30.11.2015 11:24

før Petter fortalte om den. Morsomt å se flere bilder... Ser ut som GC får enda et besøk. Det første cruxet ser guffent ut men det er vel gode tak i det vulkanfjellet. La du merke til om det var bolter på hele ruta? Så man evt. kan gå der løpende?

Sv: Var ikke klar over denne r

Written by Snilen 30.11.2015 15:24

Jeg så ingen bolter, men Petter rapporterte om noe isenkram på sin tur seinere. Jeg tror den lokale klatreren som var med meg forsøker å lage litt business ut av den nyoppdagede ruten, kanskje han som har vært der med bolter. Han har i alle fall brukt bilder fra min tur i reklamen. http://climbincanarias.com/climbing-pico-de-las-nieves-higest-point-in-gran-canaria/ Petter mente at crux2 ikke er noe vrient, det var kanskje bare jeg som strevde litt der. Crux1 er ikke vrient eller utsatt. Rett ned ca 1 kroppslengde, men godt med sprekker og smånubber å holde i. Traversen langs vestsiden er luftig og utsatt i starten. Er nok best å gå her litt utpå dagen når det er helt tørt om det har vært fuktig på natten. Ruta er egentlig ikke vanskelig, men man skal være stø på foten og ikke stresse. Absolutt ikke for folk med høydeskrekk.