Moldekleivfjell i Meland (29.10.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Litlebergen (30m)
Endpoint Samme (30m)
Ascents Moldekleivfjell (287m) 29.10.2011

Etter turen til Gaustadfjellet tidligere på dagen, kjørte vi mot dagens neste mål,

MOLDEKLEIVFJELL
Planen var at vi begge skulle få med oss Moldekleivfjellet også, men Astrid måtte melde pass pga kneet. Vi fant et skilt på sørsiden av veien ved Moldekleiv som angir sti til Krossfjellet. Snakket men en lokal turgåer som mente at dette var stien til Moldekleivfjell. Stien starter som en vei som går over i sti. På samme måte som tidliger på dagen går først stien i gal retning opp på ryggen vest for Fageråsen før den fortsetter opp til toppen. Sølete, bratt og våt sti første del, hyggeligere oppe på ryggen og ut mot toppen. Metallrør med turkasse og bok på toppen. GPS 0292273 6717401. Flott utsikt mot Gaustadfjellet i NV og bl.a. Veten i Åsane og Nordhordlandsbruen mot øst. Jeg brukte ca 1 time T/R på denne turen.

Her litt NV for Litlebergen starter ruten mot Moldekleivfjell
Utsikt fra Moldekleivfjellet mot NV. Gaustadfjellet bak grankollen, så Øyjordsfjellet og Eldsfjellet
Toppen på Moldekleivfjell. Nordhordlandsbruen og Veten i Åsane til venstre, Salhus til høyre