Snøholtinden (01.09.2018)  6

Written by BjørnF (Bjørn Fillipsveen)

Ascents Snøholstinden (2,141m) 01.09.2018 13:26
Visits of other PBEs Eidsbugarden parkering 01.09.2018 08:23
Fondsbu (1,065m) 01.09.2018 08:26
NORGES 1000 STØRSTE FJELL MÅLT I PF.
Overnattet på parkeringa. Været var delvis skyet, med mye sol tidlig på dagen. Fulgte stien mot Olavsbu opp til ca 1200 moh, ved et gammelt skilt uten tekst. Fulgte en sti oppover på høyre side av bekken. Var litt ukonsentrert ved ei lita tjønn og gikk til høyre istedenfor venstre. Fikk derfor en brattere stigning over ved Høgbrøtet enn nødvendig. Stort sett lett og fint å gå. Rundet Snøholvatnet på høyre side og rett opp. Først grasbakke så et stykke med noe løs småstein/grus før det bar opp i grovsteinura. Ruta ga seg selv. Snøflekken var mye nedsmeltet så det var greit å gå nedenfor den. Oppe i bratta satt det et par og rastet. Karen utbrøt "artig og se at såpass gamle folk går i såpass ulendt terreng". Det viste seg at han var utflyttet Surndaling. Ble sittende lenge og vel å prate. De var på telttur og samlet 2000 metringer. På toppen kretset en kongeørn rundt. Ble ikke så lenge på toppen da det ble ganske surt da sola forsvant. En meget flott utsikt helt rundt. Ned igjen fulgte jeg vardinger, det viste seg å være feil. Det var ruta mot Olavsbustien som blir en del lenger derfor måtte jeg skrå gjennom ura mot min trase. Matpause nedi ura. Traff fire spreke damer som var på vei opp. Holdt en bedre kurs ned igjen. Så en hare og noen ryper.

Eidsbugarden.

Snøholtinden.

Vestover.

Mjølkedalstinden.

Rauddalseggje.

Store Knutsholtind til venstre.

Mjølkedøla.

Written by otto 05.09.2018 06:32

Da har vi samme terningkast...

Sv: 6

Written by BjørnF 05.09.2018 06:58

Ja, det var noe minus for litt løs og grov steinur, men utsikten er jo førsteklasses. Var pluss for kongeørna på toppen selv om det var tilfeldig.