Skåldalsfjellet fra Espeland (20.08.2018)

Written by alewik (Aleksander Wiken)

Start point Espeland (155m)
Endpoint Espeland (151m)
Ascents Skåldalsfjellet (719m) 20.08.2018
Skåldalsnipa (603m) 20.08.2018

Skåldalsfjellet fra Espeland

Jeg har et par ganger tidligere forsøkt meg på Skåldalsfjellet, men begge gangene har jeg blitt stoppet av tåke og dårlig vær.

Denne gangen hadde jeg gjort nøye research på forhånd og undersøkt alle mulige veier mellom Skåldalsnipa og Skåldalsfjellet, enkelte plasser på nettet påstås det at det finnes tydelig sti her, men den fant ikke jeg. Jeg fulgte først diverse sauetråkk, men hver gang jeg var sikker på at jeg var på vei i riktig retning så tok tråkket en vending bort fra toppen på Skåldalsfjellet. Etter å ha rotet frem og tilbake på denne måten en stund valgte jeg å krysse myren mellom toppen "freestyle". Det resulterte selvsagt i våte sko og sokker, men det var forholdsvis varmt i været så det gikk helt greit.

Oppe på toppen av Skåldalsfjellet er utsikten nydelig i alle retninger. Det er tydelig at det ikke er mye folk her oppe for det var ingen tydelige stier å se, hverken tilbake der jeg kom fra eller ned mot Osavatn. På returen valgte jeg en mer direkte og effektiv rute over myren.