Lønnedalskollen (11.12.2011)

Bestigninger Lønnedalskollen (419moh) 11.12.2011
Utsikt hjemover mot Siljan og Gorningen

Desembertur til Lønnedalsfjellet

Dagene er korte og jeg startet alt for seint. Jeg fikk hjemmefra og fulgte skogsbilvegen fra Austad. Da jeg var ca 1 km fra toppen så går det en gammel traktorveg inn til et gammelt hogstfelt og videre innover mot toppen. De siste 600 meter går i kronglete, småbratt område utenom sti. Sist gang jeg gikk her, gikk jeg opp ei bratt li og jeg tenkte jeg prøver en annen veg denne gangen. Gikk mer østover. Det gikk bra helt til jeg stod foran ei kløft på flere meter framfor meg. Det hadde vært moro og prøvd den bro, men jeg lot være.

Virkelig kronglete dette området. Dette kommer ikke fram av karta. Så var det å gå rundt og klyve opp lia. Flott på topplatået. Flere flotte utsiktspunkt mot Siljan og mot Skien. Turen var tung å gå pga nysnøen som hadde kommet. Det var fortsatt veldig vått i terrenget og myrene og bekkene var delvis åpne, samt det var vanskelig å se hvor vått det var der en trådde. Opp kom jeg. Det begynte å mørkne veldig da jeg var på toppen. Lykta lå i sekken så det var ikke noe problem men greit å komme seg ned fra de mest kronglete områdene. Da jeg var nede på vegen igjen var det mørkt, men pga av månene var det helt greit å gå uten lykt. Jeg var ute en tur kvelden før og da var det skikkelig månelyst, utrolig flott å kunne gå i tykke skogen uten lykt om kveldene nå. Så var det hjem til pizza og velfortjent rast på sofaen.