Rekognosering i Kjøsnesfjorden (13.06.2018)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Befringsdalen (601m)
Characteristic Alpine climbing

Har i det siste studert mulighetene for å klatre opp den sydvendte veggen under 1423-toppen i Kjøsnesfjorden. I dag ville jeg reise inn dit og se litt nøyere på dette. Kjørte fra Sogndal utpå formiddagen. Stoppet ved parkeringsplassen i enden av Fjærlandstunnelen og rotet litt rundt for å studere ruta med kikkert og ta noen bilder. Det ser virkelig ut som det finnes varianter for å klatre helt til topps. Spesielt et dieder midt i ruta ser veldig fint ut.

Sørveggen på 1423-toppen sett nedenfra.
Deler av linja med det store tydelige diederet.
Start i Befringsdalen.
Gikk opp i høyre kant.
Tilbakeblikk ned dalen.
Snøfonner nord for 1462-toppen.

Kjørte deretter videre til Befringsdalen og labbet herfra hele veien til toppen av veggen for så å fire meg ned og rekognosere. Turen tok tre timer med gørrtung sekk (over 40 kg) med hele fem tau på 60-70 meters lengde i tillegg til masse sikringsmidler. Marsjen var nokså grei med fin sti inn til Lonene. Her vadet jeg over elva og fant en litt dårlig vei opp gjennom bjørkeskogen (bedre på returen). Deretter litt løs ur opp til snøfeltene som begynte fra rundt 1150 moh. Resten av turen gikk på snø hele veien bort mot sørveggen.

Klar for nedfiring.
Første rappell.
Nydelige omgivelser med Kjøsnesfjorden i kulissene.
Veggene innerst i botnen i Kjøsnesfjorden.
Nordveggen på Sygnesandsnipa..
Andre rappell.

Fant omsider plassen der jeg hadde en formening om hvor det var naturlig å toppe ut. Rappellerte ned fem faste tau som førte meg omtrent en tredjedel ned i veggen. Fant en nydelig og velsikret linje, og diederet jeg hadde studert var minst like fint som jeg hadde håpet, men ikke så bratt som jeg fryktet. Stort sett 5er klatring vil jeg tro. Fikk ikke sjekket midtre del, men nedre del opp til Colosseumruta vet jeg er klatret tidligere. Gleder meg til å prøve dette fra bunn!

Fra bunnen av femte rappell.
Drømmedieder!
Ble så glad at jeg måtte ta en selfie.

Deretter jumarerte jeg opp igjen på tauene og heiste heisesekk som var litt dritt der terrenget var liggende. Så var det bare en militærmarsj tilbake igjen med den tunge pakningen som resulterte i solide gnagsår i korsryggen. I will be back!

Fortsettelse følger her: https://peakbook.org/500fjell/tour/266740/Centurion+i+Kj%C3%B8snesfjorden.html

Kart

Start date 13.06.2018 13:04
End date 13.06.2018 23:02

Ble så glad! :)

Written by Eikås 22.07.2018 18:26

Dette har eg stor sans for Sondre :) Så bra at du også utforsker denne perla i Jølster. Og eg veit at du har gjort det ei stund! :) Det hadde vore kjekt å være med deg i taulaget ein dag i dette området! Kjøsnesfjorden har så utruleg mykje fint å by på av både kajakk, fot, bratt kjøring av ski, breen! Ikkje minst klatrerutene du utforsker! Utruleg kjekt :)

Sv: Ble så glad! :)

Written by 500fjell 22.07.2018 19:05

Ja, dette er en perle, Janne! :) Og nettopp det som gjør Sogndal/Jølster komplett (for meg) med slike lange klatreruter kort vei unna hjemmet.