Nordre & Midtre Sølen - Rendalen (01.06.2018)  5

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Sølenhytta (820m)
Endpoint Sølenhytta (820m)
Ascents Nordre Sølen (1,699m) 01.06.2018 11:37
Midtre Sølen N1 (1,510m) 01.06.2018 12:53
Midtre Sølen (1,755m) 01.06.2018 13:35
Midtre Sølen Vest (1,695m) 01.06.2018 14:35
Midtre Sølen Nordvest (1,525m) 01.06.2018 15:19
Visits of other PBEs Mistra bro (824m) 01.06.2018 09:21
Sølenhytta opp skogen (900m) 01.06.2018 09:30

Endelig skulle Morten og jeg få til denne turen som hadde stått på programmet i flere år. Vi ville gjerne ta den som en forsommertur, en tid som er travel for oss begge med få muligheter hvor vi kunne dra avgårde samtidig. Dette året var jo ikke været noen hindring, med tidenes mai bak oss og med samme finvær inn i juni måned. Da klaffet det jammen på første forsøk.

Det har jo nesten vært en skam at jeg som hedmarking og turglad toppnerd ikke har vært på Sølen tidligere. To ganger har jeg forsøkt, en gang i mai 1994 og en i mars 1997. Altså noen år siden forrige forsøk, så derfor føltes det meget bra og endelig stå på toppen av denne kjempen dypt inne i Hedmark. Attpåtil i Rendalen, hvor min mors slekt er i fra (Elvål/Unset). Så jeg har den liksom i blodet...

Takket være Mortens praktiske bil som han bare kunne slenge to sykler inni, hadde vi muligheten til å nå Sølenhytta på en rask og enkel måte. Veien inn dit er jo stengt for allmennheten, så det var greit å trille med litt muskelkraft istedet for å gå de 5 kilometerne. Dermed ble fotturen over Nordre og Midtre Sølen så kort som overhodet mulig.

Selve vandringen og turen over toppene ble minst så bra som jeg hadde håpet på. Myggen forsvant da vi kom opp på snaufjellet. Heldigvis holdt sola seg for det meste bak skyene under oppstigningen til Nordre Sølen (1699), for det var jo varmt nok fra før. På Midtre Sølen (1755) kom sola tilbake, og etter dette var den stort sett framme resten av turen.

Et høydepunkt blant all steinvandringen var klyvingen opp ryggen mot Midtre Sølen. Holder man seg ut mot stupet i nord får man virkelig føle litt luft her. Ellers var steinrøysa under nedstigningen nærmest endeløs. Man setter virkelig pris på gress og mose under beina etter sånne røyser...

For flere ord og bilder fra turen, viser jeg til Mortens turrapport: Sølen.

Jeg legger ved de bildene jeg tok, og takker Morten for en strålende fin tur i som vanlig trivelig selskap!

Morten og brua over elva Mistra, ved Sølenhytta.
Morten midt i bildet, på vei oppover mot Nordre Sølen (1699). Høyest i bakgrunnen er Midtre Sølen (1755). Til høyre er Midtre Sølen Nordvest (1525).
En pust i bakken under oppstigningen til Nordre Sølen (1699), som ses oppe til venstre.
Inn i Nordre Sølenholet. Fra oppstigningen til Nordre Sølen (1699). Over Morten ses Midtre Sølen (1755). Taggen til høyre for den lange snørenna er Midtre Sølen Vest (1695). Lengst til høyre ses Midtre Sølen Nordvest (1525).
Toppvarden på Nordre Sølen (1699) skimtes på kulen litt til venstre for midten.
Toppen av Nordre Sølen (1699) er nådd etter drøyt 2 timer fra Sølenhytta.
Morten skuer utover noe mer ukjent landskap fra Nordre Sølen (1699). Utsikt østover. Den store innsjøen nærmest er Sølensjøen.
Toppen av Nordre Sølen (1699). I bakgrunnen rett over Morten, er Midtre Sølen (1755).
Vi nærmer oss skaret mellom Nordre (1699) og Midtre Sølen (1755). Her ser vi mot sistnevnte topp med den bratte nordryggen, som vi snart skulle klyve opp. Den lille toppen til høyre for den lange snørenne er Midtre Sølen Vest (1695).
Få meter igjen til toppvarden på Midtre Sølen (1755).
Endelig på toppen av Midtre Sølen (1755).
På Midtre Sølen (1755), med Nordre Sølen (1699) i bakgrunnen.
To svensker var også på toppen av Midtre Sølen da vi ankom.
På toppen av Midtre Sølen (1755).
Sola kom og Morten har inntatt horisontalen på Midtre Sølen.
Utsikt mot nordvest fra Midtre Sølen.
Ned i Nordre Sølenholet fra toppen av Midtre Sølen (1755). Høydeforskjellen til de små vannene nedenfor er nesten 700 meter.
Vi er straks nedi skaret mot Midtre Sølen Nordvest (1525), som ses her.
Morten på toppen av Midtre Sølen Nordvest (1525). Midtre Sølen (1755) ruver høyest i bakgrunnen. Til høyre for den og litt foran ses Midtre Sølen Vest (1695). Den lille toppen til venstre i bildet er Midtre Sølen N1 (1510).
Tilbakeblikk mot Sølenmassivet idet vi nærmer oss skogen og ikke har så langt igjen til Sølenhytta. Fra Sølenhytta og opp gjennom skogen går det en tydelig, men umerket sti, som vi fulgte både oppover og nedover, men mest på vei opp. Denne umerkede stien møter den merkede stien som går langs nordsiden på Sølenmassivet.
Sølenhytta, som består av flere bygninger enn denne. Vi tar en kort pause før vi skal sykle fra myggen og tilbake til bilen ved Nysætra (hvor det ventet flere mygg).