Sølen (01.06.2018)

Midtre Sølen (1,755m) 01.06.2018 13:30
Midtre Sølen Nordvest (1,525m) 01.06.2018 15:13
Fint lite tjern med blikk mot Søre Sølen, like ved Sølenstua
Mye grønn stein mot Midtre Sølen.

Denne turen hadde jeg og Nils pratet om i flere år ... dette året var vel tredje året vi hadde den på planen. Muligens hadde vi vært litt for halvhjertet tidligere år, men det er ikke alltid lett å få til alt i en travel hverdag når man attpåtil forlanger fint turvær.

Men denne gangen løsnet det. Avspasseringsdag for oss begge. Nils dro i forveien og jeg ankom campinghytta hans i Koppang rundt midnatt . En forferdelig varm hytte som var vanskelig å lufte godt på grunn av insektsplagen i Hedmark. Så det ble så som så.

Etter en idyllisk frokost på terassen var vi etter hvert klare til å dra ut. Enda mer kjøring først, inn mot Nysætra hvor vi parkerte på setervollen, siden ingen var her lell. Allerede ved exit bilen ble vi overfalt av mygg. Aggressive og blodtørstige. Helt jævlig. Det ble raskt klargjøring og så syklet vi nedover mot Sølenstua. Grov grusvei, men lettsyklet.

Nede ved hytta var ikke myggplagen noe bedre, og mens sykler ble parkert, fikk beista inn en rekke stikk. Det var bare å haste over broa og oppover stien. Heldigvis ble det langt bedre over tregrensa.

Kort fortalt. Skiftende pent vær. En liten byge. Noe sol. Noe overskyet. Mye stein. Lettgått men langdrygt opp vestryggen til Nørdre. Mye stein ned til sadelen i sør og artig klyving opp mot Midtre. Merkelig kunst på toppen her. Så vestryggen fra Midtre over et par mindre topper som Nils målte ivrig. Siste returen ned mot dalen var forferdelig steinete, nesten helt til tregrensa.

Litt sykling og vips var en veldig trivelig dag med Nils på tur over og jeg vendte nesa hjemover med en stopp på Gråhøa.

Flere bilder

Endelig satt den!

Written by Nils 05.06.2018 22:09

Herlig å se bilder fra turen! Nå som steinrøysa er lagt bak oss med flere dager, og myggstikkene er ferdigklødd, må jeg bare si at dette var en skikkelig godtur. Endelig fikk vi gjennomført turen, og det på en mer enn godkjent sommerdag. Litt skyer var helt greit i den tyngste oppstigningen. Det var varmt nok uansett. Klyvinga opp nordryggen til Midtre var artig, og krydret turen.

Takk for en meget trivelig og flott tur, Morten! En super start på sommermånedene (selv om sommeren virker å ha vart lenge allerede).