Svarthetta i Hemsedal (13.01.2018)

Written by astridek (Astrid Ekseth)

Start point Grøndalen (800m)
Endpoint Svarthetta under toppstøtet (1,426m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Svarthetta trig.punkt (1,551m) 13.01.2018

Mats' første skikkelige topptur gikk til Svarthetta. Det så litt mørkt ut for turen, men tåke og minus 12 grader, men vi tok sjangsen. Fikk nydelig pudder i skogen, men det var tett og litt kjipt å gå. Over tregrensen bratner det til, og det ble skarete. Vel over det første toppunktet halvveis på turen begynte vi å se antydning til blå himmel, og fikk ny motivasjon. Og plutselig var Svarthetta synlig foran oss, og den og de andre toppene i Hemsedalsfjellene badet i tåke. Opp første heng på selve hovedtoppen var det hardt, men greit å gå frem til de siste 20 høydemetrene, de måtte skiene på ryggen. Videre oppover ryggen var det avblåst og steinete. Vi bestemte oss for å begynne nedkjøringen under det siste henget - januarsola tok oss rett og slett, og vi måtte ned før mørket kom. Utover å miste selve toppen var det ingen tap, elendig skikjøring med kun stein og skare.