Store Skykula -Eigersund, 256/404 (11.10.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Store Skykula (905m) 11.10.2017 16:54
Visits of other PBEs Skineldvatnet parkering (512m) 11.10.2017 17:32

Var på jobbreise i Kvinesdal, og ble overraskende tidlig ferdig med det vi skulle gjøre i dag, så da ble det mulighet for en ettermiddagstur til en kommunetopp. Monica ble med selv om det pøsregnet. Vi kjørte E39 til Bjerkreim og tok FV110 mot Lauperåk. Smal og svingete vei her. Da vi var noen 100 meter fra Skineldvatnet var det ett kryss der vi holdt til høyre, veien het Skykula. Parkerte på Skineldvatnet parkering. Tåke og regn, så veldig lite sikt. Bommen var stengt, så det var bare å traske oppover veien. Vi gikk i raskt tempo oppover, skremte opp ett par ryper på veg opp. Tåka lå tett så ikke mastene på toppen før vi var nesten fremme. Det sto to biler ved brakka og vi tenkte at det var forsvarets folk som var der. Gikk opp til radaren og tok noen kjappe bilder i regnværet før vi begynte å gå nedover igjen. Brukte ca en time til toppen. Vinduet i brakka åpna seg da vi kom ned til den og det viste seg at det var to rypejegere som overnattet der. De spurte om vi hadde skrevet oss inn i boka i varden, men pga tåka så hadde jeg ikke sett den og ikke gått bort til den. De forklarte hvor den lå så jeg løp en tur opp til den mens Monica startet på nedturen. Fikk skrevet meg inn i boka og tatt bilde av varden før jeg igjen satte kursen nedover mot bilen. Det pøsregnet og fikk vinden i mot nå, så det gjaldt å komme seg ned så fort som mulig så det ble jogging. Tok igjen Monica ikke så lenge før bilen. Godt å få skiftet til tørt tøy og få litt varme i bilen. Brukte 30 minutter ned og totalt 1,5 time på turen. Monica var med og det var hennes første kommunetopp. Synd at ikke værgudene var på vår side.