Høgafjellet (16.09.2017)

Ascents Høgafjellet (868m) 16.09.2017 10:18
Visits of other PBEs Blomdalsleitet p-plass (235m) 16.09.2017 12:06

Høgafjellet - Kommunetopp - Osterøy

Med væremelding en bare går rundt å drømmer om - var jeg klar som et egg for Osterøy og Høgafjellet. Kjørte hjemmefra rundt klokken 08.30. Det er et drygt stykke å kjøre fra Bergen, men så tidlig var det lite trafikk innover.

Tok av første vei til høyre etter Osterøy broen - skiltet mot Bruvik. Like etter Bruvik tok jeg av mot venstre. Fulgte denne veien helt inn til grusveien som var merket Blomdalsvegen, fulgte så denne helt til endes, her var det en stor parkeringsplass.

Hadde hørt at merking av denne turen ikke var helt prima, og det fikk jeg erfare. I starten gikk det helt fint, stien begynner like til venstre når man kjøre inn på P-plassen. Men merkingen blir vanskelig å følge et stykke etter hytten som man passerer etter noen kilometer.

Gikk raskt i starten - for etterhvert å gå over i lett løping.
Nådde toppvarden etter 1 timer og 20 minutter. En fantastisk utsikt fra denne perlen av en kommunetopp. Så langt hadde jeg hatt fjellet for meg selv.

Obligatorisk selfie på toppvarden
Panoramfoto - Høgafjellet
Flott utsikt - Veafjorden i det fjerne

På veien ned svippet jeg innom Setnipa, den er visst ikke lagt inn i PB ? Like etter Setnipa traff jeg et hyggelig par, slo av en liten prat og de mente at jeg absolutt burde ta en tur på Bruviknipa da de hørte jeg ikke hadde vært på denne, så da fikk jeg noe å tenke på. Skulle jeg ta den på direkten i dette fine været, eller skal den få ligge noen uker ennå?

Når jeg kom ned til bilen så jeg til min store fortvilelse av løpesekken var åpen og kamera og noen annen plukk hadde falt ut.....det var som fa...... Fikk hengt opp en lapp på P-Plassen om dette, i håp om at noen ærlige sjeler skulle finne kamera.
Jaggu ringte det en hyggelig dame utpå ettermiddag og sa hun hadde funnet det - fantastisk !

Fant ut at Bruviknipa måtte bare taes i samme slengen -så da ble det atter en topp denne dagen !.

Start date 16.09.2017 08:52
End date 16.09.2017 12:06

2 turer

Written by Terje61 16.09.2017 23:18

Du ligger ikke på latsiden du heller, jeg er imponert�

Sv: 2 turer

Written by Gunski 16.09.2017 23:25

Takk for det! Det ble en skikkelig fin dag, min første gang ute på Osterøy gav mersmak!