Pyttegga - høyest i Møre og Romsdal (03.09.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Pyttbua (1,163m)
Endpoint Tunga p-plass (803m)
Ascents Pyttegga (1,999m) 03.09.2017 11:30
Putteggenden (1,511m) 03.09.2017 13:27
Visits of other PBEs Pyttbua (1,161m) 03.09.2017 08:45
Putteggenden utsiktspunkt (1,495m) 03.09.2017 13:32
Tunga p-plass (805m) 03.09.2017 17:23

Pyttegga i nydelig høstvær

Etter overnatting i firemannsrom uten alt for mye søvn på den overfylte Pyttbua, sto vi tidlig opp og gjorde oss klar for tur mens de fleste andre fortsatt lå og sov. Astrid var fortsatt hemmet av et vondt kne, og valgte klokelig nok å avstå fra "toppstøtet". Hun returnerte til Tunga, og hadde en fin og rolig tur tilbake til bilen. Jeg fulgte den vanlige, godt merkete stien oppover mot Pyttegga i nydelig terreng.

Avgang fra Pyttbua søndag morgen. Karitinden er den dominerende toppen i bakgrunnen
Broen like nedenfor Pyttbua. Putteggenden til venstre i bakgrunnen
Putteggenden til høyre. Stien går opp på vestsiden av fjellet og krysser over den største snøfonnen

Flott og lettgått sti opp til der stien krysser en snøfonn på ca. 1450 moh. Herfra er det mest steinur med litt forskjellige tråkk og småvarder underveis, men retningen gir seg selv for Pyttegga er hele tiden godt synlig.

Typisk terreng opp mot Pyttegga

Litt før 1675-høyden hadde temperaturen falt såpass at jeg måtte skifte om til varmere tøy. På vestsiden av høyden var det heldigvis mulighet for å fylle på vann. Ellers var det heller sparsomt med bekker langs stien.
På vei opp mot snøflanken på Pyttegga ble jeg innhentet av en sprek, ung mann fra Trondheim som viste seg å være ute i samme ærend som meg - kommunetoppsamling! Det var graham (Jørgen) på Peakbook! Vi slo følge videre oppover mot toppen, og hadde en hyggelig prat.
Toppområdet på Pyttegga er ganske flatt og preget av tallrike varder i forskjellige størrelse og utforming. Statens Kartverk oppgir koordinatene 432098 6898784 "topp bolt" som stemte helt med min GPS. I nærheten av bolten er det laget til en "trappevarde" der toppen skal være 2000m! Som 2000m topp-samlere måtte vi selvfølgelig opp på denne!

Ikke mangel på varder på toppen av Pyttegga!
Kartverkets bolt der det en gang har vært et trig-merke
Over 2000m på Pyttegga! Foto: Jørgen
Formidabel utsikt
Utsikt nordover mot Isholvatna (?) med Storløypfjellet 1756 og Isholfjellet 1677

Etter en lang pause på toppen der det var nesten vindstille, tok jeg fatt på returen. Det var veldig greit å gå på snøfeltene, og jeg fulgte disse i størst mulig utstrekning. Dermed kom jeg opp på toppen av 1675-høyden, og valgte herfra å følge toppen av ryggen hele veien utover mot Putteggenden.

Tilbakeblikk mot toppen fra 1675 høyden. Folk på vei oppover

Passerte en høyde på omkring 1649m omtrent midtveis mellom 1675-høyden og Putteggenden. Denne er markert av en liten varde på GPS 434586 6898697, PF ca. 15m.

1649-høyden omtrent midt på Putteggen
Foto sørover mot Putteggenden

Det viste seg å være veldig lettgått her oppe på toppen av ryggen, mye greiere enn nede i uren jeg gikk på vei oppover. Jeg fortsatte derfor videre sørover helt til Putteggenden.

Varde på Putteggenden
Samme, ser mot 1649-høyden og Pyttegga

Rester etter et trigmerke her på GPS 435660 6898639. Fortsatte enda litt nedover og sørover til en stor og flott varde ytterst på ryggen. Her var det formidabel utsikt rett ned mot det blågrønne Botnvatnet og hyttene på Pyttbua. GPS ved varden 435784 6898639 ca. 1330 moh.
Legger inn dette som nytt PB-element Putteggenden utsiktspunkt.

Varden ytterst på Putteggenden med formidabel utsikt ned mot Søre Botnvatnet 1167 er vel verdt et besøk!

Rundet litt tilbake og fant en grei, men stedvis noe bratt sti/rute ned til snøfonnen jeg hadde krysset på vei oppover. Derfra var det bare å følge stien tilbake til Pyttbua. Anbefaler absolutt å legge turen innom Putteggenden både pga den flotte utsikten og fordi det var mye mer lettgått langs ryggen!

Tilbakeblikk mot Putteggenden
Pyttbua - flott utgangspunkt for turer i Tafjordfjella!
Flott og godt merket sti nedover Puttbudalen
Farvel for denne gang! Fra venstre Karitinden 1953, Østre Høgstolen 1808, Høgstolen 1953, Putteggenden 1511 og Pyttegga 1999

Pause og skifte av turtøy før retur langs stien ca 10 km (2.5t) tilbake til Tunga. Nydelig dag i de vakre Tafjordfjella!

Takk for følget

Written by graham 24.09.2017 22:37

Hei, takk for følget og praten. Det ble så jeg gikk runden rundt med Høgstolen og Karitinden, en flott tur.

Sv: Takk for følget

Written by knutsverre 25.09.2017 08:55

Likeså, Jørgen. Kjekt å treffe deg, og takk for hyggelig fjellprat! Det var en fantastisk flott dag på Pyttegga - sol og helt vindstille på toppen. Skulle gjerne slått følge med deg på resten av din tur, men hadde ikke anledning denne dagen.

Du jobber på

Written by Snilen 07.09.2017 14:08

med kommunetoppene. Skal se jeg må begynne å reise til Sameland for å holde deg bak meg på lista.

Sv: Du jobber på

Written by knutsverre 07.09.2017 19:21

Du kan trygt ta det med ro et par år til, Lars!

Gratulerer med nok en

Written by Stigun 06.09.2017 19:42

fylkestopp! Fine bilder og som vanlig lesverdig rapport. Skulle ha vært med!

Sv: Gratulerer med nok en

Written by knutsverre 06.09.2017 19:53

Takk for det Stig! Vi får satse på fellestur til en annen fylkestopp ikke så langt unna Pyttegga ved en senere anledning .....