Hamarøyskaftet (31.08.2017)

Written by ArntO (Arnt Owe Røed) GSM

Characteristic Alpine climbing
Ascents Hamarøyskaftet (613m) 31.08.2017

Etter å ha kommet til Skutvik i forferdelig skitvær med storm og sprutregn i går, krysset vi fingrene for finvær i dag. Det ble så som så....

I natt overnattet vi på Skutvik gjestegård. Super service hos hedersmannen Wilhelm Pedersen.

Våknet opp til lavt skydekke og regn. Stormen hadde roet seg. Hammerøyskaftet lot seg gjennomføre, trass litt regn i lufta.

Parkerte på parkeringsplassen og labba oppover. HP ledet noen korte taulengder oppover, over noen små opptak. Ola ledet over det siste lille opptaket, jfr. under. "Lende var sleipt og vått, sjølv vart e redd så smått....." syng vel Aslak i Hellbilies. Ble vel ikke så redd kanskje, men forholdene gjorde at det kjentes svært betryggende å bruke tau. I ruta rant det små bekker flere steder.

Fulgte letteste rute. Lurte på ei lita forlengingaslynge til å sette foten i, på "Ole Petters plass" (jfr. hans rapport) til stor underholdning for Ola og HP. Punktet er ikke spesielt utsatt, men jeg kjenner meg godt igjen i den særdeles underholdende turbeskrivelsen til Ole Petter. Etter det punktet, var det rusling til topps. 3 30 meters rapeller ned.

Fin tur.....selvsagt begynte det å lysne opp da vi kom ned til bilen. Der er 3 - 4 bratte opptak på turen, som er smart å sikre med tau etter mitt syn.

Wilhelm på Skutvik gjestegård var en trivelig vert. Han hadde ikke troa på bygdas fremtid, og fikk liv i jukeboksen så vi fikk musikk til middagsmåltidet som bestod av grandis!
HP leder over et utsatt punkt. Hans første lille taulengde i fjellet på led.
Toppen
Toppen valgte å vise seg fram til oss da vi kom ned.
Start date 31.08.2017 10:11
End date 31.08.2017 15:39

Gratulerer!

Written by Olepetter 03.09.2017 09:58

Tausikring var nok lurt, og i alle fall under slike forhold. Bare for å presisere; jeg etterlot meg aldri noen slynge, men klarte ikke å pirke ut en av steinene jeg kilte fast i sprekken, dessverre. Slyngen du nevner, bør vel fjernes?

Klassikersamling

Written by SturlaS 31.08.2017 18:11

Dere tar med dere den ene klassikeren etter den andre i nord. Blir det Stetid i morgen da kanskje?

Kult med gjestegiveri som serverer grandig til middag!

PS. OP's plass bør vel nesten få seg et egen PB-element... :-D

Sv: Klassikersamling

Written by ArntO 01.09.2017 17:07

Takk for hilsen! Ja....det ble Stetind i dag! Er nok finere i sol der enn tåke�!