Seksortklumpen - Bjugn - 4/24 (20.05.2017)

Written by inasag (Ina Sagli)

Ascents Seksortklumpen (492m) 20.05.2017

Dagen startet med frokost til sol og blå himmel ved Gjøljavatnet før vi kjørte videre mot oppstart av tur til Seksortklumpen og Bjugn’s høyeste topp. Det var ganske greit å finne parkeringa i henhold til beskrivelsen på ut.no, men det var ikke bompengebetaling på parkeringa slik som det står. (bomkassa var hvertfall ødelagt). Vi pakket opp og startet på turen til Seksortklumpen. Terrenget i starten var fint og lettgått langs traktorvei og bred sti. Ved første kryss (her kan du gå to veier, enten mot Tomasvatn eller mot Laugen) valgte vi å gå mot Tomasvatn i henhold til beskrivelsen på ut.no. Turen opp og bort til foten av fjellet var igrunn ganske lettgått, noen bløte partier av myr, men ellers ok. Man passerer mellom øvre og nedre Tomasvatn og der står det en benk like ved hvor man kan ta seg en liten kvil. Det blåste noe da vi gikk her, så vi valgte å gå videre. På tur opp til toppen møtte vi på et eldre ektepar (antar de var gift), og mannen viste seg å være en tursjel bosatt på Ørlandet som faktisk hadde vært med å finne traseen og merke ruta opp til Seksortklumpen. Og det må vi si, bra jobba – for merkingen her var det ingenting å klage på, den var veldig bra!! De tipset oss imidlertid om at hvis vi hadde lyst å gå en runde i stedet for å gå opp og ned samme vei, så var det fint å gå mot Laugen på tur ned igjen fra fjellet. Etter vi nådde toppen tok vi en liten pause på tur ned igjen, det blåste så mye på toppen så der var det lite vits å sitte. Toppen hadde fin utsikt, og man kan se laaangt. Vi bestemte oss for å følge tipset til ekteparet om å gå rundturen via Laugen. Dette innebar ca 3km lenger tur, men det så vi bare på som bonus for vi hadde nemlig KNALLVÆR, sol og blå himmel. Turen til Laugen ser du skilting ifra når du er på tur ned igjen fra fjellet. Følg skilting og deretter merking, det er umulig å ikke finne fram. Veien om Laugen var fin, men vi gikk lenge å følte at vi gikk i feil retning av bilen.. Dette stemmer jo imidlertid bra, men ikke mist håpet, du er på rett vei!

I følge min kjære Polar M400 var turen 14,29km lang og vi brukte 4 timer og 30 minutter inkludert pauser, bildetaking og det som hører med av svinsing og svansing. Veldig fin tur, og skal du gå den så anbefaler vi å ta turen om Laugen. 4/24!