Mørkdalstuva - Hitra - 2/24 (14.05.2017)

Written by inasag (Ina Sagli)

Ascents Mørkdalstuva (345m) 14.05.2017

De første 5-komma-noe (nesten 6) kilometerne gikk på en bred traktorvei i noe som nesten virket som ødemark (føltes hvertfall til tider sånn). Lett og fint å gå her, det var relativt flatt så det gikk ganske fort. Etter disse kilometerne kommer man inn til foten av fjellet, og herifra syns jeg det var vanskelig å holde stien. Første stigningen var det grei opptråkket sti, men etter hvert forsvant både sti og merking så vidt jeg kunne se. Ved hver kilometer frem til 7km (jeg fant ikke flere) er det noen som hadde satt ned en trepinne hvor det stod «du har gått Xkm» - disse var veldig fine, så takk for det!

Stigningen opp til toppen var ganske bratt, og med som sagt noe dårlig merking var det litt vanskelig å vite hvor jeg skulle gå, så jeg brukte en del tid på å somle rundt etter stien. Du ser imidlertid hvor du skal – nemlig opp – så mitt tips er egentlig å bare tråkke på oppover. Noe som ikke var så sjokkerende var at når jeg trodde jeg var oppe så var jeg jo selvfølgelig ikke det, toppen ligger litt lenger inn enn det som vises når du er på tur opp. Veldig fin utsikt på toppen da!
Retur samme vei, tips; prøv å husk hvor du gikk opp så du ikke havner langt unna stien på vei ned igjen.

I følge min kjære Polar M400 var turen 15,11km lang og jeg brukte 4 timer og 22 minutter inkludert pauser, snapping, bildetaking, innskriving i turbok samt innsjekk på appen. 2/24!