Trolltinden (20.07.2017)

Written by Marimor (Stein Erik Hjermstad) GSM

Ascents Trolltinden (2,018m) 20.07.2017

På sykkel fra Spranget til Rondvassbu. Siden jeg kom sent i gang gikk jeg i raskt tempo opp til Kaldbekkbotn. Greit opp til bandet mellom Storsmeden og Steet. Ei kort bratt uproblematisk snøfonn helt øverst her. I stedet for å gå oppom 1885 toppen, skrådde jeg over til ryggen sør for Trolltinden. Eggen her er ikke utsatt men noe luftig.. bare enkel klyving. Først over Trolltinden sør deretter 1859. Her starter det som kan anses som utfordringene på turen. Mot sørveggen på Trolltind synes tydelig en slags sti ca 50-60 meter nedenfor. Ned til denne var det løst og jeg rotet litt for å finne en fornuftig vei. Kom for lang ned og måtte kjempe meg opp igjen i løse grusmasser og stein i konstant bevegelse. Endelig oppe på stien i fjellveggen som egentlig er ei trang fjellhylle var det vardet og grei fremkommelighet. Herfra og opp til toppryggen var det spredt vardet men temmelig løst. Nødvendig med full konsentrasjon her. Fra toppen 1962 er det enkelt helt bort til hovedtoppen. Flott utsikt spesielt til de andre rondetoppene her oppe. Retur samme vei. Flott sommer vær og masse folk på topptur denne dagen. Brukte 8.5 time tur/Retur Spranget.