I Laves fotspor til Grønlifjellet med Anja (08.07.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Like før Elgsjøen (197m)
Ascents Grønlifjellet (462m) 08.07.2017

Dattera mi Anja ønsket å bli med på fjelltur. Vi kjørte fra Namsos etter Fv 17 til Vassbotnan i Høylandet. Svingte til venstre her. Ved gården Vika går det en skogsbilvei opp Vikadalen til Elgsjøen og Storgrønningen. 70 kroner i bomavgift her. Jeg hadde studert ruta til Laves på forhånd, og vi fulgte den ruta til Grønlifjellet. Starten er i Høylandet, men toppen ligger i Overhalla kommune. Jeg manglet kun tre topper i Overhalla. Første etappe gikk til Grovtjønna. Herfra er det ganske bratt opp til platået før toppen. Det er flere små tjern på tur oppover.
På toppen er det en varde og trigpunkt. Litt øst for toppen tok vi matpause med potetkaker fra Frosta lefsebakeri med brunost på. Kakao hørte selvfølgelig med til drikke. Det var meldt regn fra yr, men sola var fremdeles fram. Vi fortsatte rundt et vann som er delt mellom Høylandet og Overhalla. Vi tok en litt annen rute på returen. Da vi kom ned til bilen startet det å regne, og det ble en skikkelig floing. På Høylandslista leder Lavers med 75% av toppene, men på Overhallalista har jeg over 90%. Laves er den eneste peakbookeren jeg har møtt i fjellet uten planlegging.

Dattera mi Anja ved Grovtjønna
Meg selv like før toppen