Sæbyggjenuten, fylkestopp #11 (02.07.2017)  5

Written by guffen (Daniel Ingulfsen)

Start point Strandstøylsdalsvatnet (765m)
Endpoint Strandstøylsdalsvatnet (765m)
Ascents Sæbyggjenuten (1,507m) 02.07.2017

Det ble en riktig så god natts søvn i bilen ved Strandstøylsdalsvannet etter gårsdagens fylkestopptur i Vest-Agder. Det trengtes også. Da man gikk til sengs ble det vurdert om formen holdt til tur i dag også, men etter en kopp kaffe og litt frokost var det ingen tvil om at dette skulle gjennomføres. Bare å ta med nok snørrpapir..

Vi valgte å gå inn fra øst, både fordi det er litt kortere til toppen, og fordi det er kortere å kjøre hjem til Oslo etterpå. Fulgte stien langs vannet innover dalen, helt til vi mistet den i enden av vannet. Fant veien til et markert krysningspunkt over elva. Kaldt, ja. Gikk så barbeint 300 meter til neste kryssing. Deretter ble det bushing frem til stien som forserer de første alvorlige høydemeterne.

Flott tur herfra og opp, lettgått terreng (for det meste), med noen bratte partier som kjentes godt å lårene. Vinden var frisk hele dagen, og når vi kom over toppen røsket det ganske godt. Helt oppe på toppen var det stiv kuling og litt regn, så det ble et ganske kort opphold med bildeknipsing før vi gikk litt tilbake ned mot øst for å finne ly til å innta nisten. Heller ikke spisepausen ble spesielt lang da vi hadde blitt ganske kalde. Temperaturen kan ikke ha vært stort mer enn 6-7 grader på toppen.

Fikk litt hjelp på nedturen av snøfelt som lå lagelig til for å skli på. Traff en del fjellryper med unger i dalen på vei ned fra vannet på 1266 moh. Etter å ha kommet oss ned på flate Lofhusflottin traff vi bedre på stivalgene og kom oss sågar over elva ved å hoppe på steiner begge gangene vi måtte krysse. Alt i alt en kjempefin tur!