Fylkestopp #10, den første med padling (01.07.2017)  4

Written by guffen (Daniel Ingulfsen)

Start point Østre demning, Rosskreppfjorden (925m)
Endpoint Østre demning, Rosskreppfjorden (925m)
Characteristic Kayaking
Ascents Urdalsknuten (1,433m) 01.07.2017
Flagg for å feire fylkestopp #10 - over halvveis

Denne helgen stod det mellom noen fylkestopper midt i landet og de to Agder-toppene. Etter at vær og vind, mulige snømengder og totalavstand som er fornuftig å tilbakelegge på en enkel helg var vurdert, endte vi opp med å dra vestover. Det tror jeg var et fornuftig valg, selv om jeg personlig var litt skeptisk til å skulle krysse fjorden i en oppblåsbar kajakk.

Kjørte den lange turen fra Oslo etter jobb på fredag, og kom sent frem til demningen i enden av dette store vannet som de kaller Rosskreppfjorden. Da var det bare å få opp lavvoen og komme seg i posen. Jo hadde kjørt fra Larvik og var ute i god tid, mens Truls og Guro hadde kjørt enda lenger enn meg, nemlig fra Kongsvinger.

Det ble en ganske dårlig natts søvn på undertegnede. Ikke fordi vi hadde slått opp lavvoen på innsiden av demningen; det var trygt, flatt og fint. Forkjølelsen fra de siste par ukene var visst litt på retur i dag. Snørra rant og luftveiene ganske slimete. Men ikke snakk om å kaste inn årene her. Vi kom igang 09:30 og fikk padlet et lite stykke før teknisk stopp på første øy.

Teknisk pause

Det var blikkstille på vannet, og en milliard mygg. Disse var tydeligvis ikke vant til folk, for jeg kan ikke huske at jeg fikk et eneste myggstikk. Siste to kilometerne blåste det opp litt fra nordvest, og det ble litt tyngre å padle, men insektene forsvant.

En matpause på stranda var på sin plass nå. Med en god kopp kaffe og noen skiver i magen kunne vi etter en stund starte gåturen og ta fatt på høydemeterne. 500 høydemeter på circa 4 kilometer skulle forseres. En helt overkommelig oppgave, men veldig godt å komme frem til toppen. Snart tom for snørrpapir...

Utsikt sørover fjorden

Ding! Der var fylkestopp nummer 10 i boks. Bilder ble tatt, turbok signert og en tilfeldig annen besøkende ble hilst på, så var det tid for å ta fatt på nedturen og den lange padleturen tilbake igjen. Som Truls sa: "nå er det bare resten igjen". Det hadde jo blåst opp litt siden sist, akkurat som værmeldingen meldte, og det fikk vi virkelig merke på returen. Vinden blåste fortsatt fra vest, nå mer direkte, og dreiende sørover så vi etterhvert nesten hadde motvind. Det ble en ganske tung retur sånn sett.

Flott utsiktspunkt og en veldig annerledes tur, som jo var 70% padling. Det vil nok vannblemmene og de stive skuldrene minne meg på noen dager.