Selifjellet fra Fjellsbø (01.07.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Fjellsbø (255m)
Endpoint Samme (255m)
Ascents Fjellsbøheia (364m) 01.07.2017 14:05
Selifjellet (395m) 01.07.2017 14:35
Visits of other PBEs Fjellsbø P-lomme (235m) 01.07.2017 15:40

Ny tur til Selifjellet

Jeg var på Selifjellet i november 2012, men Astrid hadde ikke vært der før. Etter turen til Totlandsfjellet, Seim i Lindås tidligere på dagen passet det derfor bra med et besøk på denne toppen. Vi satset på å gå fra Fjellsbø - samme ruten med GPS-spor som Irva gikk i november 2015. På snuplassen på Fjellsbø er det mulig å parkere 1-2 biler i utkanten av snuplassen i Fjellsbø P-lomme. Her deler veien seg i tre. Anbefalt rute går rett frem, og er merket med skilt til Selifjellet.

Parkeringslomme og snuplass på Fjellsbø. Følg vei rett frem!
Her slutter veien og du skal gjennom en grind inn på en traktorvei

Men vi bommet litt på veien i starten, og fortsatte inn en smal bygdevei til høyre. Denne går i retning mot toppen, men anbefales ikke! Først kom vi til et nedlagt gårdsbruk der vi ble møtt av nysgjerrige Kashmir-geiter med svære horn!

Kashmirgeitene ser ut til å trives godt på Fjellsbø
Nedlagt gårdsbruk med flott steinmur på Fjellsbø

Her satte vi fra oss bilen og fortsatte - ikke uten en viss skepsis - gjennom en grind merket Privat eiendom Adgang forbudt. Snart kom vi frem til siste gården og nye advarselskilt. Fikk kontakt med en beboer som ga oss lov til å gå over hans innmark opp mot ryggen der den anbefalte stien går samtidig som han rådet oss til å starte pånytt fra snuplassen. Vi valgte å forsette opp gjennom innmark med høyt gress og senere utmark til vi fant stien som heldigvis var meget tydelig.
Nå var det bare å fortsette langs stien - som for det meste følger ryggen - sørover mot Selifjellet. Stien fører opp til en en høyde 364 der det er et antenneanlegg og et hus. Høyden mangler navn, men er distinkt nok med en PF på ca. 30 m i forhold til Selifjellet. Registreres som nytt PB-element Fjellsbøheia.

Fjellsbøheia 364 sett fra SSØ
Antenneanlegget på Fjellsbøheia
Den flotte varden på Selifjellet

Selifjellet er markert av en stor og flott varde på GPS 297165 6733063, litt forskjellig fra PB-koordinatene som justeres. Kasse med turbok og god merking av turstier i andre retninger enn der vi kom fra!
Ned igjen fulgte vi sti/anbefalt rute og kom greit ned igjen til snuplassen på Fjellsbø.