Selifjellet i Lindås (03.11.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Vik (43m)
Endpoint Samme (43m)
Ascents Selifjellet (395m) 03.11.2012 12:15

SELIFJELLET

Etter den tvilsomme fornøyelsen med bestigning av Bukkaberget fortsatte jeg litt nordvestover på samme vei til avkjørselen til Vik som ligger ved nordenden av Vikavatnet og bare vel en km i luftlinje fra turmål nr. 2 for dagen - Selifjellet. Navnet er antagelig en kortform av Seljelidfjellet. Fikk råd om stivalg og lov til å parkere hos den hyggelige bonden ved enden av veien. Start kl 1130. Bratt oppover innmarken til høyre for en liten elv, over et gjerde på klatrestige, gjennom granskogen til en skogsvei som kommer opp fra Seljelid litt lenger vest. Etter ca 100 m på skogsveien av mot høyre over en steinbro og videre oppover på veldig tydelig, godt ryddet sti til Selifjellet. Oppe der etter ca 40 min.

Utsikt nordvestover mot Mongstad fra Selifjellet

Stor og fin varde på GPS 6733064 297164. Turbok og Geocache i varden. Utsikt mot fjellene i Masfjorden og utover mot Mongstad, samt mot Grimstadfjellet i vest som fremtrer som en lang, skogkledd åsrygg mer en som et fjell fra denne vinkelen. Ned igjen samme vei. Traff på en herre ved navn Sortland som har anlagt og ryddet denne flotte skogstien. All ære til ham for det! I motsetning til dagens første var dette var en riktig så fin og koselig tur til en ordentlig topp med utsikt og antydet fjellfølelse! Anbefales!