Hvannadalshnúkur - vårens vakreste eventyr (20.05.2017)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Sandfell P-plass (80m)
Endpoint Samme (80m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Hvannadalshnúkur (2,110m) 20.05.2017 11:30
Snæbreid (2,041m) 20.05.2017 13:45
Sveinstindur (2,044m) 20.05.2017 15:00
Visits of other PBEs Sandfell (80m) 20.05.2017 05:10

Tredje gangen gjelder det!

Lars har allerede skrevet en utførlig rapport fra turen, og det vises til denne.

Forberedelsene
Turen til Islands høyeste fjell Hvannadalshnúkur har vært planlagt siden sommeren 2016. I fjor måtte turen avlyses pga sprekkdannelse under toppen som førte til at fjellet ble stengt fra tidlig på sommeren. Første planlagte tur primo mai 2017 valgte vi å avlyse pga meget dårlige værforhold med mye nedbør og storm/orkan i fjellet. Men vi fulgte nøye med på været, og da det åpnet seg et værvindu omkring 19-20. mai slo vi til på kort varsel. Lars sto for så å si hele planleggingen med reiseopplegg, bestilling av reise, hotell og leiebil, og alt fungerte perfekt.
Møtte Lars og Aud på Gardermoen 18. mai på formiddagen, og dro avgårde med Icelandair kl 1445. Flytiden var på ca 2t 40min. Pga tidsoneforskjellen ankom vi Keflavik allerede kl 1525 lokal tid. Vi startet turen østover mot Skaftaféll, men valgte å overnatte nær Hveragerdi første natten.
Værvarselet for de kommende dagene var meget lovende. Jeg slo frempå om det kanskje burde gå turen allerede 19. mai, men Lars hadde is i magen og mente det var trygt å vente til 20. mai.
Neste dag - 19. mai - ble derfor benyttet til en flott Sightseeing på Island og et besøk på historiske Hjörleifshöfði, alt i nydelig vær. Utpå kvelden ankom vi Skaftaféll og gjorde oss klare for neste dag.

Hvannadalshnúkur
Oppstandelse kl 0430. Flott service fra hotellet som ordner med "betjent" frokost for gjestene hele natten etter ønske. Gråvær og tåke tidlig på morgenen, men varslet for dagen var fortsatt helt optimalt!. Litt etter kl 05 var vi på plass på P-plassen på Sandfell der det allerede var nesten fullt av andre biler og minibusser. Tydeligvis en dag mange ville ta turen til Islands høyeste!

Turinfo på parkeringen
Vi var ikke de eneste på tur idag .....
Aud og Lars på vei oppover i tåket landskap
Etter en knapp time kl 06 var vi over tåkebeltet
Klokken er blitt 0630. Strålende vær og fascinerende landskap, her på omkring 900 moh. Lars begynner å få troen på at dette skal gå bra
Klokken er blitt 0730, og vi er oppe på ca. 1100 m. Snøen er fast og fin å gå på etter nattefrost, og det er rikelig med spor etter folk som er før oss
Oppe på 1860-flaten sør for toppen etter knappe 3 timer kl 0740. Det forgjettede fjell Hvannadalshnúkur i bakgrunnen. Lars virker stadig mer fornøyd, og med god grunn!
Vi nærmer oss foten av fjellet, og øyner kjeder av små maur som gjør seg klar og/eller beveger seg oppover fjellsiden mellom sprekkområdene

Vi var fremme ved foten av fjellet kl 1030, vel 5 timer etter start, inkludert 2 pauser underveis.
Da var allerede noen grupper med guide begynt å komme ned fra fjellet. Det var såpass stor trafikk av folk at det var blitt organisert en rute opp og en annen nede for at det ikke skulle bli "kollisjoner" i de bratte partiene. Vi tok på sele og stegjern og bandt oss inn i tau. Aud gikk rutinert først i tauet og satte et jevnt og behagelig tempo som gjorde at vi sto på toppen av dette fantastiske fjellet kl 1130!

To lykkelige mennesker på toppen av Hvannadalshnúkur. Aud leser opp flott hyllest til Lars. Fotografen var ikke mindre happy heller!

På toppen ble det behørig feiring av Lars sin siste, gjenværende Europatopp med diverse seremonier. Fra menyen kan nevnes små glass med Svartadaudir og Everest-whisky medbrakt av Lars og Aud, ringer med frossen kransekake (Lars) og ikke minste en flaske Solo som Lars trengete sårt da han ikke hadde fått fyllt opp vannflasken sin på turen oppover. Aud sto for det kulturelle innslaget med opplesing av en hyllest til Lars der han ble sammenliknet med en sjelden, utryddingstruet og rødlistet plante - slett ingen ueffen sammenlikning!
GPS på toppen 28W 418010 7099675 som stemmer bra med observasjoner fra TJyssum (Tore Jyssum) og petter (Petter Bjørstad).

Lars og Aud tar en Condor (intern humor) på toppen
Jeg fikk og være med på Condoren sammen med Aud!
Dagens hovedperson - en lykkelig Lars på Hvannadalshnúkur - hans siste Europa-topp
Første og siste gang (?) det er blitt servert kransekake på Hvannadalshnúkur!
Utsikt vestover mot havet

Retur fra toppen gikk langs en annen, mer vestlig trasé ganske nær innpå store sprekkområder som var i ferd med å gå opp. Det var sikkert disse sprekkene som åpnet seg tidlig i fjor sommer og som førte til at fjellet ble stengt. Absolutt påkrevet med breutstyr i dette området!

Retur-rute tett innpå sprekker og flotte, tårnlignende isformasjoner

Vi var nede igjen ved foten av fjellet kl 1240 etter den lange pausen og seremonien på toppen.
Lars var i den syvende himmel, og vi var ikke langt unna vi andre heller! Jeg hadde ymtet frempå om muligheten for å gå på de to andre 2000m-toppene i området også, men hadde ikke fått noen klar aksept på dette på forhånd. Lars hadde imidlertid lovet at han var villig til å være med på hva som helst når bare hovedtoppen var i boks! Aud var mer skeptisk, og syntes ikke det fristet noe spesielt å forlenge turen, spesielt mot den kjedelige Snæbreid. Da det enda var tidlig på dag og vær/føreforhold var gode lot Aud seg også overtale til å fortsette turen.

De tre 2000m-toppene på Öræfajökull. Fra venstre Hvannadalshnúkur 2110, , Snæbreid 2041 (den lille haugen til høyre for H-núkur) og Sveinstindur 2044

Lykkelig var jeg da vi i samlet flokk satte kursen mot

Snæbreid 2041 moh
Som ventet ble det en lang (ca. 3 km) og kjedelig vandring mot denne toppen. Lars gikk stort sett først og trakket spor i noe varierende, men ikke veldig tungt snøføre. Bonusen var at vi fikk flott utsyn til Hvannadalshnúkur fra nordøst.

Hvannadalshnúkur sett fra turen opp mot Snæbreid

Toppområdet på Snæbreid var som ventet bare en litt kjedelig, avrundet kul i det hvite landskapet uten noen markering. Lars gikk direkte til PB-koordinatene 28W 419591 7100917.

Aud og Lars på toppen av Snæbreid med Nukuren i bakgrunnen
Her ser vi mot dagens neste mål - Sveinstindur 2044

Sveinstindur 2044
Det var nye ca. 3 km fra Snøbreid til Sveinstindur, men adskillig lettere å gå da vi allerede var kommet godt opp i høyde og slapp å gå mye ned igjen. Underveis fikk vi flott utsikt østover mot Jökulsárlón - den berømte breen som kalver i en innsjø hvor det arrangeres båtturer i lagunen.

Utsikt fra ryggen mot den kalvende breen Jökulsárlón
Vi nærmer oss Sveinstindur

Det var bratt og isete det siste stykket opp mot toppen, og her tok vi på stegjern igjen da det er ganske eksponert på begge sider i forhold til utgliding. Det lå snøfonn på eggen slik at det ikke var så lett å si hva som var høyeste punkt, men jeg målte koordinatene 28W 420903 7099075 som stemmer med PB.

Lars på toppen av Sveinstindur
 ... og her er jeg også, fotografert av Lars!
Utsikt vestover Vatnajökull
Farvel til Hvannadalsnúkur og lillebror til venstre!

Glad og overmåte lykkelig over at alle dagens potensielle mål var nådd, tok vi fatt på

Tilbaketuren
Først ned igjen fra toppen til sadelen mot vest. Herfra ble det en lang og ensformig vandring på vel 4 km over det flate brepartiet, kun avbrutt av et møte med en svær gjeng med randofolk på vei mot Sveinstindur med droner og greier! Ned skråningene mellom 1800 og 900 m var snøen nå blitt ganske bløt i det varme været, noe som gjorde at det gikk ganske trått nedover her. Vi passerte ganske så nær innpå et skummelt sprekkområde på 1660 moh - GPS 28V 417154 7096457. Vi hadde god sikt og kunne gå trygt, med breutstyr anbefales her!

Alt ble adskillig bedre lenger nede når vi nådde barmark. Her fikk vi sommervarme og kunne fullt ut nyte naturen og utsikten som vi ikke hadde fått med oss stort av på oppoverturen.

Stien ca. 900 moh
Lars har endelig funnet godt drikkevann!
Spesielt og nydelig landskap!
Vi nærmer oss Sandfell

Tilbake på parkeringen kl 1930 etter en fantastisk flott tur på vel 14 timer helt uten å stresse. Tilbakelagt distanse 32 km og vel 2800 hm, som vanlig noe overestimert, målt på min GPS.

Dette var en kjempestor opplevelse for meg! Tusen takk til Lars for all tilrettelegging og til Aud og Lars for en fantastisk flott og hyggelig tur! Bedre turfølge kunne jeg knapt ha hatt!
Takk også til Petter og Tore som har delt GPS-data med oss og gitt gode og nyttige tips om turen.

GPS-sporet lagt inn på Island TopoV2 kart lastet ned gratis fra internet
GPS-spor på Google kart med feilvisning

Imponert!

Written by ilyslo 20.01.2018 15:12

Inspirerande å sjå og lese om denne fantastiske turen, Knut Sverre! Ser viktigheten av å vere fleksibel og holde seg klar og fullt oppdatert på vêrvarsel. Må prøve å få til en tur hit. Det er fantastisk alt du har fått til i 2017 :)

Sv: Imponert!

Written by knutsverre 21.01.2018 11:36

Tusen takk for hyggelig kommentar, Ivar. Jo, jeg er meget godt fornøyd med turåret 2017, og evig takknemlig for at du sørget for at årets andre hovedmål - Jiehkkevarre - også ble nådd i juli!

Takk for meget lesverdig

Written by Stigun 09.06.2017 23:41

turrapport fra en tur som bare må ha vært helt fantastisk; og flotte bilder!

Sv: Takk for meget lesverdig

Written by knutsverre 10.06.2017 09:03

Takk for hyggelig kommentar, Stig! Vi følte oss utrolig heldige som fikk oppleve Hvannadalshnúkur under så flotte forhold. Mye dårlig vær i dette området. Anbefaler å slå til på kort varsel når det meldes et bra værvindu!

Gratulerer

Written by Olepetter 09.06.2017 19:35

med en fantastisk tur - og lekre bilder, Knut Sverre!

Sv: Gratulerer

Written by knutsverre 10.06.2017 08:59

Takk for det Ole-Petter. Dette var en virkelig drømmetur fra begynnelse til slutt.

Takk for hyggelig selskap

Written by Snilen 07.06.2017 21:33

på turen og god dokumentasjon. Selvsagt var det et gyldent øyeblikk for meg å nå Islands-toppen, men jeg glemmer heller ikke ansiktsutrykket ditt da det ble klart at vi skulle gå en ekstrarunde, du var rimelig fornøyd da! Å se Hvannadalshnukur fra østsiden var verdt turen opp på noe kjedelige Snæbreid.

Sv: Takk for hyggelig selskap

Written by knutsverre 07.06.2017 22:01

I like så, Lars. Dette var en uforglemmelig tur fra begynnelse til slutt. Jeg er meget takknemlig for å ha vært med på dette. Det er nok sjelden at en får så optimale forhold som vi hadde på dette fjellet! Og ja - gleden var stor og tydeligvis synlig da vi bega oss i vei mot Snæbreid, det har du helt rett i!