Utforsking av pinakkelen Falketind i Steindalen(Valdresflye) (23.05.2017)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Falketind (1,920m) 23.05.2017
Rasletinden (2,105m) 23.05.2017
Visits of other PBEs Falketind (pinakkelen) SV-ryggen (1,900m) 23.05.2017

Tur med: mortenh (Morten Helgesen) og AnneW (Anne Woldmo). Morten har skrevet fra turen her: https://peakbook.org/tour/211616/Rasletindkasse.html

Jeg tar derfor en kort variant, med fokus på pinakkelen - som lenge hadde stått på ønskelista mi, og som det var lite info om på peakbook. Det var litt i seineste laget med skitur på Flya, men med knallvær er det meste likevel kos.

Hørte jeg ordet skitur?

Stemningen steg markert for min del, da vi kom inn på breen NV for Rasletinden, og pinakkelen dukket opp:

Vi visste at enkleste vei trolig går opp på "baksiden" av pinakkelen - altså fra vest.

Den meget løse ura i sørflanken var heldigvis ikke så lang, men kunne vært unngått - skulle det vise seg - ved å følge snøkanten videre opp mot NV, for deretter å gå rett østover. En viss omvei, men et tips for andre.

Sørflanken opp mot pinakkelen. Først må noe løs ur passeres.

Det var deilig å runde sørvestegga, hvor en bratt snørenne ledet oppover:

Snørenne fra vest opp mot skaret. Vi fulgte den et lite stykke.

Morten holdt seg i renna noe lenger enn meg, som gjerne ville klyveklatre litt på SV-ryggen. På tørt fjell var det bare moro, og svaskoene jeg gikk med i hendene skulle jeg aldri få brukt for. Vi møttes ganske snart igjen innunder et brattere parti, som jeg vil klassifisere som gulgrønn trekant; altså toerklyving av det ganske snille slaget.

Første skikkelige klyvepunkt; Morten leder an.
Samme klyvepunktet sett ovenfra (på returen).

Så tok vi to ulike veivalg, der jeg holdt til høyre rundt et hjørne og traversere et noe utsatt sva, gulgrønt punkt dette også, før det ble lett klyving videre. Så møttes vi igjen, og var nå mer sør og like under toppunktet. Her ventet et punkt med enklere klyveklatring, grønn trekant, før vi var oppe:

Morten på toppen, hvor det ikke var plass til noen varde; akkurat slik jeg vil ha pinakkel-topper...
Endelig var dette turmålet i boks. Det var stupbratt ned i nord og øst, så noen balansering på toppunktet ble droppet.

Video fra toppen av pinakkelen Falketind:

Mot Rasletinden. Sammenholdt med gps-data for denne etterpå, kan det tyde på at pinakkelen er 1930 moh, og ikke 1920 meter.
Flanken opp mot Munken lot til å kreve noe tausikring, men ikke klatring av det vanskeligere slaget.
Vi tok en kikk ned i skaret mot nord, som i hvert fall hadde en loddrett hammer på 2-3 meter. Tror bestemt at tausikring er et "must" denne veien opp. Altså er pinakkelen opplagt enklest via den ruta vi gikk.

Anne ventet nede ved breen, så vi satte snart kursen tilbake, og fulgte stort sett samme rute.

Spenningen var ikke over på denne turen, da det viste seg at breen opp mot Rasletind var både hard og bratt. Det ble tidkrevende trinnhogging med Mortens spade, men i godværet var det jo egentlig ikke så verst...

Morten, med stolpen til Rasletind på sekken, hogger trinn.
Etter at jeg hadde hatt en økt med spaden, er atter Morten i føringa opp det bratteste punktet, som ble målt med app til snaue 45 grader.
Anne er glad for å være oppe.
Tilbakeblikk mot pinakkelen (og Munken.)
Kassa på Rasletind er satt opp.
Slenger med et bilde til slutt; et forholdsvis nytt ritual etter en fjelltur...

Takk til Morten og Anne for en flott tur og for hyggelig selskap!

Takk

Written by AnneW 26.05.2017 10:10

Takk for flott tur! :)

Sv: Takk

Written by Olepetter 26.05.2017 17:21

Fått eposten m link til bildene?