Rasletindkasse (23.05.2017)

Rasletinden (2,105m) 23.05.2017 15:56
Falketind (1,920m) 23.05.2017 18:45
Visits of other PBEs RV51 P-plass (1,235m) 23.05.2017 08:46

Da Ole-Petter var innom for noen uker siden for å hente kassene sine til Kremtoppjakten, nevnte han på tur og denne Falketindpinakkelen i Steindalen. Jeg hadde postkaseoppdrag til Rasletind hengende over meg, og tenkte det kunne være en fin kombinasjon. Falketindpinakkelen og Rasletind via Steindalen.

Etter at første mulighet på mandag ble avlyst, var vi klare til nytt forsøk på tirsdag. På mest mulig spontant vis ble også Anne med, så vi ble en liten trio som møttes på Valdresflya tirsdag morgen i det beste Øyvindvær.

En liten snøbro lot oss slippe over den brusende elva rett ved veien og videre innover ble det en salig blanding av skigåing på snø og barmark og bæring av ski, men etter noen timer fant vi endelig sammenhengende snø innover Steindalen, og ikke lenge etter dukket Falketindpinakkelen opp fra sin beste kant ... til Ole-Petters høylydte begeistring.

Jeg hadde feiget ut på den en junidag i 2006 helt nede ved breen på tur med Coni. De løse morenemassene hadde psyket meg helt ut. I dag lovet alt bedre. Morenemassene var riktignok løse som alltid, men ikke noe problem. Dernest en bratt slusjrenne og så klyving opp ryggen til den spisse toppen som ikke hadde plass til så mye som en varde. Varden var plassert nedenfor. Artig kuriositet var det. Slik vi gikk, slapp vi unna med et par kortere strekk med 2'er "klatring". Det er mulig det finnes enda enklere varianter.

Dernest bar det videre mot Rasletinden. Bratta opp Steindalsbreen var som jeg fryktet forholdsvis kald og hard, noe som gjorde det krevende å komme opp med ski. Ingen hadde med stegjern og kun jeg hadde med isøks. For å være på den sikre siden og får å være litt gentlemen. Byttet jeg og Ole-Petter på å spa trinn oppover flanken med snøspade. Vi kunne nok sparket trinn, men det hadde gått veldig utover både tær og skotupper er jeg redd, så vi gjorde det på denne litt mer tidkrevende måten. Litt oppe i bakken målte jeg litt helning med appen på telefonen og snittet viste ca. 44 grader.

Vel oppe var det etter hvert av med ski igjen. Mye stein og lite snø oppå her, og etter en god omvei var vi omsider oppe på toppen.

Vi brukte litt tid på å bygge en solid steinhaug rundt stolpen som vi plasserte like ved det vestlige topp-punktet. Ole-Petter festet postkassa og så skrev vi oss inn i boka.

Returen foregikk i det beste vårvær på snø som bokstavelig talt smeltet under føttene våre. Vi passerte mange tynne passasjer på ski som ikke er mulig å gå i dag, for å si det sånn.

For mitt vedkommende er skisesongen i Øst-Jotunheimen definitivt over, så får tiden vise om Juvass eller Vestheimen kan by på noen siste skikrampetrekninger.

Takk begge to for en nydelig tirsdag ute.

PS! GPS-sporet ble ikke med opp på Falketindpinakkelen siden jeg glemte telefonen igjen i sekken ved brekanten.
Bilder med mer kommer nok også i Ole-Petter sin rapport.

Takk

Written by AnneW 26.05.2017 10:06

Det ble for min del en noe impulsiv - og flott - tur, takk til dere begge to.

Ja,

Written by Olepetter 25.05.2017 09:35

det var en flott tur, takk! Men jeg trenger knapt å skrive noen rapport nå - bra oppsummert.