Målegge og Suletopper (02.02.2017)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Ascents Målegge (1,461m) 02.02.2017
Sulefjellet (1,812m) 03.02.2017
Sulefjellet Sør (1,809m) 03.02.2017
Suletinden (1,780m) 03.02.2017

Holdt til noen dager på Filefjellstuene i forbindelse med en geburtsdag, hvor det også ble tid til et par små skiturer.
Været var så som så, lavt skydekke med litt snø i lufta, men lettere vær jo høyere opp man kom.
På tross av lite snø var skiføret helt supert; hard skare med et par tommer nysnø!

Målegga Startet fra nye gamle Tyin hotell og fulgte Fv 252 nordover langs Tyin. Ved Lortvika dreide vi østover og til topps. Her lå tåka tjukk som grøt så det ble GPS-navigasjon ned igjen. Gikk sørover om 1440-toppen hvor vi rastet og fortsatte ned øst for Såteskar.
Flott skiføre ga fin nedkjøring herfra og tilbake til bilen.
Så mye rype på turen og hørte både li- og fjellrypespill!
Turlengde: 10,6 km
Gangtid: 2 timer, 26 min.
Høydemeter: 539

Startet fra det nybygde Tyin hotell på turen til Målegga.
Lite snø men godt føre på det vesle som var. Turid og Anton etter Fv 252 langs Tyin.
Uranostinden viste seg så vidt fram.
Opp mot Målegga.
På toppen av Målegga i tjukk skodde, 1461 moh.

3/2: Suletinden og Sulefjellet Startet fra Gamlestoga ved Otrøvatnet i skodde og med helfeller. Over Gamlestøgofjellet om Sulebu, over Øvre Sulevatnet og opp på Suletinden fra nordøst.
Fra 1200 moh. fikk vi det første glimtet av sola, og det ble bare bedre og bedre jo lenger utpå dagen det led.
Det var fantastisk utsikt fra Suletinden og i nord lå mye av Jotunheimen i sol.
Bratt nedkjøring fra Suletinden og ned i Suleskaret. Videre opp i vestflanken på Sulefjellet til den sørligste av haugene på topplatået. Herfra nordover om Sulefjellet Sør til hovedtoppen lengst nord.
To eller tre av disse småtoppene er nok kvalifiserte til å komme inn på lista: 1800>pf.10.
Fra hovedtoppen kjørte vi ned i Suleskaret og videre til Øvre Sulevatnet hvor vi traff på våre gamle spor som ble fulgt tilbake.
På Gamlestøgofjellet forsvant vi igjen inn i tåka og all sikt ble borte, men Anton klarte å holde sporet ned til bilen.
Turlengde: 24,2km
Gangtid: 5 timer, 30 min.
Høydemeter: 1460

På Gamlestøgofjellet møter vi finværet.
Fra Gamlestøgofjellet mot Stogonose.
Fra Sulebu mot Suletinden.
Finvær på Torfinnstindane.
Snart oppe på Suletinden.
Sulefjellet fra Suletinden.
Suletinden besteget, 1780 moh. Sulefjellet i bakgrunnen.
Sikksakk-kjøring ned fra Suletinden.
Mot den sørligste av 1800-meterstoppene på Sulefjellet.
Bare noen få meter igjen til høyeste Sulefjellet, 1812 moh.
Suletinden sett fra Sulefjellet.