Målegge og Suletopper (02.02.2017)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Ascents Målegge (1,461m) 02.02.2017
Målegge sør (1,435m) 02.02.2017
Sulefjellet (1,812m) 03.02.2017
Sulefjellet Sørtoppen (1,806m) 03.02.2017
Sulefjellet Midttoppen (3,805m) 03.02.2017
Sulefjellet Sør (1,809m) 03.02.2017
Suletinden (1,780m) 03.02.2017

Turer med Turid og Anton. Vi holder til noen dager på Filefjellstuene i forbindelse med en geburtsdag, hvor det også blir tid til et par små skiturer.
Været er så som så, lavt skydekke med litt snø i lufta, men lettere vær jo høyere opp man kommer.
På tross av lite snø er skiføret helt supert; hard skare med et par tommer nysnø!

Målegge Starter fra nye gamle Tyin hotell og følger fv 252 nordover langs Tyin. Ved Lortvika dreier vi østover og til topps. Her ligger tåka tjukk som grøt så det blir GPS-navigasjon ned igjen. Går sørover om 1440-toppen hvor vi raster og fortsetter ned øst for Såteskar.
Flott skiføre gir fin nedkjøring herfra og tilbake til bilen.
Ser mye rype på turen og hører både li- og fjellrypespill!

Turlengde: 10,6 km
Gangtid: 2 timer, 26 min.
Høydemeter: 539

Vi starter fra det nybygde Tyin hotell på turen til Målegga.
Lite snø men godt føre på det vesle som er. Turid og Anton etter fv 252 langs Tyin.
Uranostinden viser seg så vidt fram.
Opp mot Målegge.
På toppen av Målegge i tjukk skodde, 1461 moh.

3/2: Suletinden og Sulefjellet Starter fra Gamlestoga ved Otrøvatnet i skodde og med helfeller. Over Gamlestøgofjellet om Sulebu, over Øvre Sulevatnet og opp på Suletinden fra nordøst.
Fra 1200 moh. får vi et første glimt av sol og det blir bedre og bedre jo lenger utpå dagen det lir.
Det er fantastisk utsikt fra Suletinden og i nord ligger mye av Jotunheimen badet i sol.
Bratt nedkjøring fra Suletinden og ned i Suleskaret. Videre opp i vestflanken på Sulefjellet til den sørligste av haugene på topplatået. Herfra nordover om Sulefjellet Sør til hovedtoppen lengst nord.
To eller tre av disse småtoppene er nok kvalifiserte til å komme inn på lista: 1800>pf.10.
Fra hovedtoppen kjører vi ned i Suleskaret og videre til Øvre Sulevatnet hvor vi treffer på våre gamle spor som blir fulgt tilbake.
På Gamlestøgofjellet forsvinner vi igjen inn i tåka og all sikt blir borte, men Anton klarer å holde sporet ned til bilen.

Turlengde: 24,2km
Gangtid: 5 timer, 30 min.
Høydemeter: 1460

På Gamlestøgofjellet møter vi finværet.
Fra Gamlestøgofjellet mot Stogonose.
Fra Sulebu mot Suletinden.
Finvær på Torfinnstindane.
Snart oppe på Suletinden.
Sulefjellet fra Suletinden.
Suletinden besteget, 1780 moh. Sulefjellet i bakgrunnen.
Sikksakk-kjøring ned fra Suletinden.
Mot den sørligste av 1800-meterstoppene på Sulefjellet.
Bare noen få meter igjen til høyeste Sulefjellet, 1812 moh.