Vistmannen (02.08.2011)

Høydemeter 900m
Kart
Bestigninger Vistmannen (1066moh) 02.08.2011

Etter å ha besteget Vistkjerringa for tre år tilbake, var turen kommet til Vistmannen.
Vi parkerte i Eitrådalen og fulgte merket tursti vestover og inn dalen opp til Litjvasshytta. Der tok vi dagens føste rast. Derfra bomma vi litt med veivalget i det vi fulgte vestsiden av litjvatne, før vi fulgte ryggen på østsiden av storvatne, rundt om Klubbvatne og åsen opp før vi runda vestover mot vistmannen. stor snøsmelting i fjellet kombinert med mye stein i bekker og elver, gjorde at vi måtte lete oss fram til et egnet passeringspunkt. Etter en liten matbit i bakkene etter elvepasseringe, var vi klare for site del opp mot toppen. Selve veien opp gir seg selv, da ryggen er tydelig og lettgått.Toppen ligger jo midt i smørøyet og gir en 360 grader pannorama fra vega i vest, heilhornet i sør, Børgefjell i øst og lovund og træna i nord. Returen ble kortet inn ved å gå rett ned til storvatnet og hvor vi satset på å krysse elva i utløpet hvor elva delte seg i flere utløp. Et gamelt bruanlegg kombinert med tømmerstokker og store steiner gjorde elvekryssingen enkel. Derfra ble d kompasskrs mot stien nedenfor litjvane og stien tilbake til Eitrådalen. 28km tur retur, av det var turen inn 15km, mens returen ble kortet inn til 13km. En kjempefin tur som anbefales i et urørt, viltog vakkeret fjellområde.