Øyensskavlen - Namdalseid, 221/404 (05.11.2016)

Geschrieben von Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Øyensskavlen mast (633m) 05.11.2016 10:00
Besuche anderer PBE Bartstu (180m) 05.11.2016 10:00
Øyensskavlen p-plass (130m) 05.11.2016 10:00

Etter å ha vært på Beingårdsheia satset jeg på å ta Øyensskavlen isteden for Hemnafjellet da det ville bli mørkt før jeg var nede og da er det bedre å gå på vei i mørket enn på sti. Tok av til RV 715 mot Osen fra Rv 17. Parkerte på en store parkeringsplassen Øyensskavlen p-plass like ved rv 715. Her går det vei opp til masta ved Øyensskavlen, men den er stengt med bom ved parkeringsplassen. Det var litt is her og der i terrenget, så derfor var det mest fornuftig å følge veien hele veien opp til masta. Det blåste surt på toppen og begynte å mørkne så vi fortet oss bortover de siste 800 metrene fra masta til toppunktet. Hadde lest at det skulle være sti her, men fant ikke den med en gang, men fant den da jeg kom ned til det lille vannet og fulgte den til varden på toppen. Brukte litt over 1,5 time til topps. Ble tatt noen bilder før vi fortet oss tilbake til masta der veien starter. Måtte gå forsiktig da det var endel is og litt knallhard snø på stien. Vell tilbake til veien var det bare å strene i full fart nedover. Hodelykta måtte frem etterhvert. Brukte totalt litt over tre timer på turen. Teis var med.

Til topps i Namdalseid

Etterpå kjørte vi til Bartstu, hytta jeg hadde leid via inatur.no. Den lå ikke så langt fra parkeringsplassen til Øyensskavlen. Fulgte Rv 715 videre mot Osen til skilt mot Langvatnet eller Langvassheimen, husker ikke helt hva det sto. Bomvei 70 kr som betales med SMS. Fulgte grusveien hold til høyre i ett kryss etter ca 2 km skilt mot Langvassheim. Innkjørselen til Bartstu er ca 20 m etter innkjørselen til Langvassheim. Fin hytte med 4 soveplasser 10 meter fra Langvatnet som jeg og Teis koste oss i.

Bartstu som ligger idyllisk til ved Langvatnet

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.