Tur til Totlandsfjellet Samnanger (24.10.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Svensdalen parkering (309m)
Endpoint Samme (309m)
Ascents Totlandsfjellet (538m) 24.10.2016
Visits of other PBEs Svensdalstjørna p-lomme (300m) 24.10.2016 14:00

Kjørte i retning Kvamskogen og tok av mrk Høyseter rett før stor hårnålssving ved Frølandselva. Kjørte oppover og tok like før Høyseter av til venstre opp grusvei og parkerte i parkeringslomme med plass for 3-4 biler ved Svendalstjørna hvor det var murt opp noen lave murer i kanten av noen små tjern. Fant en sti som jeg begynte å følge like til venstre for høyspentlinje men denne forsvant raskt. Utålmodig som jeg er brukte jeg ikke noe tid for å lete etter alternativ sti, forsøkte i stedet å ta meg opp på den markerte ryggen som løper i sørlig retning fra Svendalstjørna, bare for å komme opp på en kolle med bratte skrenter mot sør. Trakk derfor igjen til høyre/vest for ryggen i myrete og stedvis småbratt terreng, men gikk snart rett på en bred skogsvei som kom inn fra vest, og som førte meg opp til Brannhaugen. Videre herfra delvis utenfor sti mot den markerte toppen en liten halvkilometer sør for Brannhaugen. Nydelig vært og stille og fint med rester av frost på myrene da jeg startet, men frisk østlig bris oppe på ryggen mot Totlandsfjellet.

Utsikt mot høyere fjell; Tveitakvitingen "lurer" der bak et sted..
Utsikt retning Samnangerfjorden.
Svenningen(ve.) og Gullfjellet(hø.) sentral horisont
Utsikt retning Samnangerfjorden. Svenningen(ve.) og Gullfjellet(hø.) sentral horisont

Zoom mot Bruviknipa (Osterøy) fra Totlandsfjellet

Inntok matpakke i le av toppen, her var lagt ut en "benk" foret med liggeunderlag(?) og det var satt ut en plaststol; en i overkant "Harry" tilrettelegging etter min smak(bildefil av "arrangementet" for stort for nedlasting på Peakbook). Fulgte; som mange ganger før, i større grad enn opp sti ned igjen..
Vel nede ved bilen så jeg at stien sannsynligvis faktisk går opp over den markerte ryggen i starten, en tanke til venstre i forhold til hvor jeg startet.