Reinsjøfjellet - Overhalla, 216/404 (02.10.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Reinsjøfjellet (726m) 02.10.2016
Visits of other PBEs Tømmersjøen vinter p-plass (135m) 02.10.2016

Vi overnatta på ei fin campinghytte på Langenes camping i Grong etter å ha vært på Grønkleppen i Fosnes dagen før. Fulgte SturlaS (Sturla Sandvei) sin beskrivelse. Kjørte fylkesvei 401 vestover, går på sørsiden av Namsen. Ved skilt til Skistad 1 km, ikke så lenge etter att vi hadde passert kommunegrensa til Overhalla, tok vi av fra fylkesveien og fulgte grusveien til Skistad og så videre til høyre innover bomveien (50 kr kontant betaling). Parkerte ved stor parkeringsplass Tømmersjøen vinter p-plass, veien videre oppover til Tømmersjøen var stengt med låst bom. Gikk bomveien til endes og fulgte fin gruset sti mot Grytsjøen. Like før stien gikk nedover mot Grytsjøen gikk det rødmerket sti av til høyre. Vi fulgte denne stien mot Finntjønnin. Fulgte ikke helt med hvor langt vi var kommet og plutselig hadde vi egentlig fulgt stien lengre enn vi hadde tenkt, for planen var å gå på nordsiden av Finntjønnin, men nå var vi ved bekken som kommer ned fra Finntjønnin. Vurderte derfor å fortsette langs stien og runde på sørsiden av Finntjønnin, men det var så stor vannføring i bekken at det ikke var mulig å krysse uten å vade, så vi bestemte oss for å ta nordsiden av Finntjønnin allikevell. Det var greit å gå rundt Finntjønnin, noe bløt myr som vanlig på trønderske kommunetopper. Litt vanskelig å finne raskeste/beste vei til topps da det er endel småvann og skrenter men vi kom oss til topps. Veldig skiftene vær på turen, mange regnbyger, litt sol, men sludd på toppen. Litt for mye skyer til at vi fikk noe særlig utsikt. Tok en litt annen vei ned fra toppen som ble litt lengre men unngikk de fleste skrentområder. Tok en mer direkte rute mot stien fra Finntjønnin og så var det bare å følge sti og vei tilbake mot bilen. Så to reinsdyr, noe som passer godt på Reinsjøfjellet. Brukte totalt nesten 5.5 timer på turen. Med unntak av siste biten mot toppen med svaberg, småskrenter og småvann som gjorde det litt vanskelig å finne beste vei opp så var det veldig fint terreng å gå i, passe slak og jevn stigning samt fin utsikt mesteparten av turen. Sola skinte fra blå himmel da vi kom tilbake til bilen. Signe og Teis var med.

På toppen av Reinsjøfjellet
På vei ned fra Reinsjøfjellet

Full fart!

Written by SturlaS 05.10.2016 08:17

Nå går det unna med kommunetopper ser jeg!

Selv pusler jeg litt med tanken om å gjøre unna Nord-Trøndelag og får nok god bruk for rapportene som triller inn her. :-)

Sv: Full fart!

Written by Sola19 05.10.2016 22:01

Jeg hadde ihvertfall god hjelp av din rapport på Reinsjøfjellet, så håper at du har tenkt å ta flere i Nord-Trøndelag i nærmeste fremtid så jeg får flere fine rapporter å støtte meg på når jeg kommer meg nordover igjen. Jeg skal først en tur til østlandet, men håper å få flere i Nord-Trøndelag i løpet av høsten/vinteren:)