Ørskogfjellet - 3 peak challenge. (21.09.2016)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Nysætra (330m)
Ascents Giskemonibba (687m) 21.09.2016
Søre Giskemonibba (673m) 21.09.2016
Kjølen (527m) 21.09.2016
Nysæternakken (547m) 21.09.2016

- Sightseeing til sykkel og til fots.

Fortsatt bra høstvær, men litt begrensa tid til langtur grunnet oppfølging av andre aktiviteter på ettermiddag/kveld. Dro derfor rett over fjorden for å plukke noen nye småtopper.

- Nysæternakken 549 m.o.h.

Parkerte bilen ved Fjellstova, vest på Ørskogfjellet. Tok med sykler opp i hyttefeltet under Nysæternakken før vi fortsatte til fots den fine stien innover ryggen over "false summit" (m/ bokkasse) til toppen. Fin liten tur. Blei fort varm i trøya så stakk innom bilen for å legge igjen litt overskytende klær før vi fortsatte turen.

- Giskemonibba 687 m.o.h.

Neste etappe gikk på sykkel, først en drøy kilometer vestover på E136 (Plagsomt mye trailertrafikk), før vi svingte gjennom et hyttefelt og inn på grusvegen over elva og opp til Kvanndalssetra. Her parkerte vi sykler og fulgte tydelig og god sti opp ryggen til Giskemonibba. Fin utsikt. Tok en svipp over på sørtoppen, før vi returnerte samme veien. Tørt og fint på stien her, med unntak av noen meter i starten fra setra.
Tilbake ved syklene blei det matpause.

Sykkelreturen gikk i god fart ned til elva og over denne (grind, sauer på beite) , før vi svingte østover på Postvegen. Nå fulgte jamn stigning med bratte kneiker på singel opp til Haugsetra. Dagens pulsdriver!
Postvegen går rett som ei snor over her og vi tok oss tid til å sjekke ut vegen videre på sørsida av Nysæternakken. Vegen var her gjengrodd av myr, og sjøl om det gikk sti frista det ikke særlig med sykkel.

- Kjølen 527 m.o.h.

I stedet for vi ned til Nysætra og fortsatte hovedvegen østover til skisenteret. Her passerte vi bommen og sykla grusvegen opp til Skitnesetra og videre et lite stykke langs traktorveg gjennom et hestebeite til det blei stopp.
Terrenget videre til Kjølen frister antagelig ikke andre en toppsamlere. Joggeskoa som så langt hadde holdt seg tørre....en har valget mellom tuer og lyng eller slettere, men våtere myr. Vi fant tidvis noe dyretråkk her og der, men vanskelig å få noe kontinuitet. Oppunder den steile østryggen fant vi et svakt tråkk opp gjennom bjørkeskogen. Nå fulgte travers av selve Kjølen, siden toppunktet ligger i vestenden. Selv her oppe er terrenget myrlendt og tuete. Utsikten var det imidlertid ikke noe å si på. Bra rundskue til nære fjell.
Returen gikk i lett trav tilbake over myrene til hestebeitet. Ei regnbyge kompletterte sola i det vi satte oss på sykkelen samme vei tilbake til bilen.

Mission completed!

Da hadde vi akkurat nok tid til å komme oss med planlagt ferje. Sjølsagt dukka det opp en tankbil med farlig last som henviste oss til neste ferje, heldigvis bare et kvarter seinere. Litt travelt etter hjemkomst blei det dog.