Bjørndalshesten (12.09.2015)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point 500m før Voladammen (855m)
Endpoint Samme (858m)
Ascents Bjørndalshesten (1,219m) 12.09.2015

Bjørndalshesten

Satte litt sent ut fra Bergen med planer om å bestige Kvitanosi med en liten tur innom Bjørndalshesten. Første tegn på at været ikke var like fint som det så ut fra stuevinduet, var kraftig vind langs Osterfjorden. Men jeg kjørte nå til Brekkhus og opp anleggsveien til Voladammen. Ca 500 meter før dammen ante jeg ugler i mosen da det noe uventet sto nærmere ti biler parkert langs veien. Og rett rundt svingen stengte en stor snøfonn videre progresjon. Jeg omformulerte ny plan og la i vei rett opp sørsiden av Bjørndalshesten. Et par bratte parti, men ellers er dette en grei vei opp. Vel oppe på toppen holdt jeg på å blåse vekk, men fikk tatt et par bilder, samt skuet videre mot Kvitanosi og hvilke muligheter det kunne være å gå rett opp sørsiden også der.
Nede i sadelen blåste det, utrolig nok, enda verre og jeg valgte å returnere mot Voladammen. Skal jo tross alt være kjekt å gå på tur og spesielt på en topp som Kvitanosi. Fulgte stort sett sti ned mot Voladammen, før jeg tok en snarvei ned mot anleggsveien.

En grei rundtur, men ikke langt nok, så jeg kjørte ned igjen mot Evanger for å bestige Bergstadfjellet.

Her til, men ikke lenger. Ca 500 m før dammen var det stopp.
Utsikt ned til anleggsveien og den "midlertidige" parkeringen.
Det blåste godt på fjellet denne lørdagen.
En liten utfordring like før toppen. Gikk opp midt i bildet, litt klyving måtte til.
En av flere snøfonner som sperret siste stykket av anleggsveien.
Toppen av Bjørndalshesten, 1222 moh. En vindfull plass!
Vet ikke hva gps'en har målt, men jeg var definitivt innom det høyeste punktet.