Sørøst for Bjørnkollen, Lier (25.09.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point NV for Svarttjern (580m)
Endpoint Samme (580m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Sørøst for Bjørnkollen (632m) 25.09.2015 13:35
Visits of other PBEs Lauvkollen parkering (580m) 25.09.2015 11:00

SØ for Bjørnkollen - kommunetoppen i Lier

Solotur med Mjøndalen som utgangspunkt. Kjørte til Vikersund for å ta Breiliveien opp i skogen. Men Breiliveien var stengt pga utrasing etter flommen. Skilt anbefalte å kjøre opp bomveien Hanseløkkeveien som kommuniserer med veisystemet oppe på Breiliflaka. Det ble en god halvtimes ekstra kjøring hver vei og tilsvarende antall km. Etter litt rot med sideveiene fant jeg omsider frem til rett sidevei mot Svarttjernet der jeg parkerte på Lauvkollen parkering, samme sted som da vi var på Lauvkollen i Modum i fjor. På forhånd hadde jeg konferert med og fått gode råd av haky (Harald Kylland) som gikk samme vei til til Bjørnkollen SØ i juni i fjor. Nydelig høstvær., men første dag av elgjakten. Jeg traff da også på skuddklare jegere langs veien, og ble litt i stuss om det var trygt å bevege seg i elgskog på årets første jaktdag .......
Fulgte veien som er stengt med bom fra parkeringen til NV enden av Svarttjern. Deretter langs velbrukt, våt og bløt sti i ulendt terreng langs vannet (20 min). Derfra er det bedre og delvis tilrettelagt sti sørover til Åsvanna. Herfra er det flott skogsvei som går endel opp og ned sørover til demningen ved utløpet av Åsvanna. Krysset demningen der vannstanden var 10-15 cm og fortsatte på skogsvei og senere dårlig traktorvei oppover i østlig retning mot dagens mål. Bommet på siste sløyfe av skogsveien.

Skogsvei ved Åsvanna sperret av steinras
Fin skogssti mellom Svarttjern og Åsvanna
Nydelig ved Åsvanna
Krysset demningen....
Nedstrøms fra demningen
Ta sidevei opp mot høyre her
Gå rett frem her, ikke mot venstre ....

Da jeg var 7-800 m fra toppen var det ingen tegn til sti i min retning. Derimot mye fersk elgskit og hundeglam ikke så langt unna..... Håpet den orange tursekken min ville være nok til at jegeren skjønte at jeg ikke var en elg! Det så bratt ut rett opp mot toppen, så jeg valgte å runde litt mot ØNØ før jeg tok retning mot toppen. Fint terreng her oppe med små koller og myrområder.
Toppen av Bjørnkollen er markert av en fin, liten varde på GPS 562556 6645478. I hvert fall enn av knausene der oppe virket like høy som vardepunktet.

Kommunetoppen i Lier ligger inne i skogholtet
Varden
Fine høstfarger på toppen av SØ for Bjørnkollen

På tilbaketuren valgte jeg å gå rett ned den bratte vestskråningen, og dette gikk greitt. Tilbake ved bilen etter knappe 5 timers (2.5 timer opp, knappe 2 timer ned igjen) tur i Finnemarka.

Finnemarka Naturreservat

Navnet Finnemarka kommer av at området ble befolket av Skogfinner mellom 1575 og 1660. Skogfinnene drev med svijordbruk (svidde av granskog og sådde rug i asken). De ble fullstendig integrert i det norske samfunnet før 1800, men er anerkjent som en av Norges nasjonale minoriteter.