Holtefjelltur (31.05.2014)

Ascents Surtvarden (668m) 31.05.2014
Sørvest for Krokvannet (616m) 31.05.2014

Holtefjelltur

Etter en lang eksamensperiode hjemme i Stavanger, bestemte Jonas og jeg oss for å ta en holtefjelltur for å feire "ferien" min. Sommerjobben min startet mandag etter turen. Turen skulle starte på Hoensvannet, og planen var å komme oss opp til Krokvannet og ta to netter på demningen der. Etter å ha trasket opp dit slo vi opp teltet og gikk ned til Krokvannsløken for å fiske. Her møtte vi et par mennesker, mor og sønn, som også hadde tenkt seg opp på Krokvannet for å sove et par netter. Vi sa at det var masse plass på demningen, så der var det bare å slå seg ned. Fisken vi fikk på Krokvannsløken ble brukt til å lage ei deilig fiskesuppe tilbake i leiren.

Neste dag gikk vi til Hoensetertjenn for å fiske der. Dette er en slags hemmelig perle Jonas og jeg har hatt ganske for oss selv siden vi oppdaget at det var fisk der noen år i forveien. Etter å ha kastet en del spinner uten fiskelykke, smalt jeg på ei markklyse og hei ut mens jeg spiste noen kjeks. Jonas kjente etterhvert på stanga mi, og der var det fisk! Han fikk sveiva den inn, og vi fikk landa den. For en fisk! Den må ha vært opp i mot 750 gram, og det er definitivt den største fisken jeg har vært med på å få på Holtefjell. Jonas fikk en del mindre fisk på sluk, og vi var rimelig fornøyde med fangsten når vi snudde og gikk tilbake til Krokvannet.

Storfangsten

Halvard og moren kunne melde at de hadde tenkt seg opp på Surtvarden vest for Krokvannet, og vi var ikke vonde å be om å bli med. Vi gikk litt på gefühlen vestover mot toppen, og etter ei stund så vi den lille, vegetasjonsfrie, toppen komme til syne. På grunn av at toppen ligger helt vest på Holtefjell, og den er fri for vegetasjon, er dette en sikker utsiktsvinner på Holtefjell. Skogkledde topper har lite de skulle sagt mot denne perlen. Det eneste som mangler er utsikt mot Gaustatoppen, den er dessverre skjult bak Blefjell...

Mot Jonsknuten
Blefjellmassivet
Oppover Numedalen
Jonas på toppen

Returen gikk rolig tilbake samme vei som vi gikk opp, og vi avsluttet kvelden med danseband på radio, og polarbrød med hjemmelaget blåbersyltetøy spandert av Halvard. Turen ned neste dag gikk bra, og vi kunne si oss fornøyd med en super tur på Holtefjell. Takk for turen!