Hovsnebba, småplukk og ett uhell (27.06.2015)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point Hydro Sunndal (3m)
Ascents Hovsnebba (1,554m) 27.06.2015
Visits of other PBEs Flaggnuten - Lett klyving (200m) 27.06.2015
Galleriet (575m) 27.06.2015
Parkering Flaggnuten/Hovsnebba (3m) 27.06.2015

Har hatt lyst til å så nærmere på småtoppene på østryggen av Hovsnebba og da sommeren endelig kom igår kjørte jeg til Sunndalsøra. Gikk utrolig fort å gå opp til rundt 1300m rett nedenunder selve hovertoppen. Der måtte jeg passere flere renner fulle av sørpesnø som raste lang ned for hvert steg jeg tok, så det ble brukt mye tid på å trampe til stabile fortrinn. Var også mer snø enn forventa, selv om jeg allerede forventa mer snø enn vanlig etter den kalde våren/sommeren så langt.

Unngikk en 200m bred og ustabil snøflanke som lå i 30-40 graders helning sør for Grønsletta (som er det laveste pungtet mellom Ø2 og Ø3). Kløyv heller rett opp i fast berg og kom opp rett øst for Ø2 før jeg fortsatte til Ø3 som er en flat og relativt kjedelig liten topp. Derfra gikk jeg mot Ø4, men i skardet mellom Ø3 og Ø4 ble det stopp. Her var det veldig utsatt med få tak på skråstilt svaberg ned i skardet og 5-7m loddrett opp mot Ø4. Ingen andre muligheter da det er flere hundre meter ned på begge sider så her ble det så jeg snudde.

Gikk opp til Ø2 hvor jeg spiste litt mat og fortsatte langs en luftig og fin liten "egg" mot Ø1. Der ble det derrimot klatrebratt på alle sider og jeg måtte ned mot nord for å unngå dette. I stedet for å gå helt tilbake til Ø2 og ned på trygg snø ville jeg prøve en snarvei ned ei renne. Bratt men overkommerlig, hadde det ikke vært for at det sto en 150-200kg stor stein på skrå, løs men litt fastlås ned den lille renna som var for bratt til at snøen hang fast. Det var noe våt mose og ingen gode tak på det skråstilte fjellet jeg satt på. Etter litt vurdering vurderte jeg det til at jeg ikke ville satse på at den skråstilte steinen holdt vekta mi om jeg skulle holde fast i den. Jeg gikk opp å så på alternativet, som ville ta meg på 30-40min omvei i tung og dyp sørpesnø. Jeg gikk så ned i renna igjen for å dobbeltsjekke om jeg fant tak bak den løse steinen. Kjente på de og fant ut at det lå to 10-20kg steiner løs som ble holdt opp av den store steinen. Under der igjen var det en stor fastlåst stein med godt tak i.

Idet jeg såvidt kjente på den siste steinen som jeg viste var den som holdt opp den store løste steinen glapp den og storsteinen sklei ned før den velta litt over meg. Da var det gjort og jeg var allerede på tur ned sammen med steinen. Sklei 3m på berget som var på 60-70 graders helning før jeg falt utfor ett 6-7m loddrett fall. Jeg så jeg kom til å lande på ett bratt knivskarp berg så jeg sikta med beina. Berget var for bratt til at jeg traff godt nok med føttene så rompa ble slått neddi. Traff så snøen 2-3m nedenfor som umiddelbart gav etter av meg og steinene som raste. Jeg så for meg å få steinene i hodet så idet jeg traff snøen brukte jeg alle kraft på å kaste meg til høyre og kanskje også unngå å bli tatt av snøraset. Det funka heldigvis bra og det endte der med en knust neggel, endel skrubbsår på hender å armer og ei ganske så forslått rompe! Så til neste gang, vær enda mer forsiktig med løse steiner.

Nå hadde jeg iallefall kommet meg ned dit jeg ønsket så fortsatte opp til Ø1 og hovedtoppen hvor det ble en times pause og utsiktsnyting før jeg returnerte ned i Sunndalsøra igjen.

Hovsnebba Ø4, som før eller siden kommer til å rase ned i Sunndalen
Mot Hovsnebba
Kronene i nord

Huttemegtu!

Written by SturlaS 28.06.2015 13:04

Det der så ikke helt trygt ut, men bra det endte godt!

Sv: Huttemegtu!

Written by Þróndeimr 28.06.2015 15:09

Man lærer mens man lever og overlever!