Surnadal: Storfjellet, Fossafjellet og Bollknubben (18.04.2015)

Geschrieben von ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Startpunkt Bomvei Nordvikdætra (335m)
Endpunkt Bomvei Nordviksætra (335m)
Tourcharakter Tourenskilauf
Tourlänge 4h 28min
Entfernung 19,2km
Höhenmeter 1.025m
Karte
Besteigungen Bollknubben (871m) 18.04.2015
Fossafjellet (790m) 18.04.2015
Storfjellet (867m) 18.04.2015

En ganske så grå dag i Todalen og områda rundt tross bra meldinger frem til kl 12-13. Bestemte meg allikevel for å prøve meg på triangelen av topper rundt Nordviksætra. Kjørte bomveien opp nesten til endes. Snøfallet siste dagene gjorde veien noget stri å kjøre som første mann for dagen. Jeg valgte derfor å parkere ca 600 meter før veiens ende. Krysset demningen ved veiens slutt og gikk øst om Seterhaugen i retning Storfjellet. Skodda lå tjukk rundt og jeg måtte sikte meg inn etter gps'en. Da jeg nærmet meg skaret mellom Bollknubben og Fjellenden, åpenbarte Storfjellet seg forann meg og jeg hadde periodevis bra nok sikt til å kunne sikte meg inn på ruta opp på toppen.

Lettgått føre i dag, med et frossent skarelag oppå slushen fra varmegradene og regnværet siste dagene. Toppunktet var markert med et veltet triggpunkt. Ikke så mye utsikt fra toppen da sikten kom og gikk. Sikksakket meg ned igjen på fjellskia på et mannskitføre med gjennomslagsskare i meget flatt lys!

Vel nede på flata, tok jeg først sikte på Fossafjellet som jeg nå hadde god sikt til. Ombestemte meg da jeg nærmet meg Bollknubben og siktet meg heller inn på nordryggen der slik at jeg kunne få denne toppen når sikten var grei. Gikk lett opp nordryggen til topps. Toppunktet er markert med en ørliten varde. Rant meget uelegant ned fra toppen og gled meg lett over mot dagens siste topp, Fossafjellet. Merket at gradestokken hadde steget noe fra kl 9 da jeg startet turen. Det var allikevel ikke nok til å varme opp laget med skare i høgda. Fikk foreviget toppstuntet med et par bilder før jeg tok fatt på returen. Gled meg tilbake til linjetrasseen nordøst for Bollknubben og tok derfra fatt på unnabakkene mot Nordviksætra. Etter en liten stund ble faktisk snøen mjukere og jeg fikk heldigvis satt noen myke og ganske så fine telemarksvinger nedover :-) Rundet rundt Seterhaugen mot demningen jeg hadde krysset ved starten. På veien ned mot bilen igjen traff jeg et par andre jeg antar var lokale. De hadde snudd på vei til Sula. De hadde også truffet et par andre som hadde gitt seg halvveis. Tross en grå og litt våt dag var jeg iallfall storveis fornøyd med min runde og glad for valget av turmål ;-)

Bomvei fra Nordvikstranda
Storfjellet åpenbarer seg fra skoddehavet
Fra Storfjellet har jeg endelig god sikt over mot Bollknubben
Storfjelletselfie
Toppunktet på Bollknubben mot angivelig Ytre Sula...
Fra Fossafjellet mot Åsbøsnytå
Ytre Sula/Nordviksula

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.