Furuåsen - Oppegård (18.02.2015)  2

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Oppegård kirke (122m)
Endpoint Oppegård kirke (122m)
Ascents Furuåsen (164m) 18.02.2015

På vei hjem fra jobb bestemte jeg meg for å raske med en skogstopp. Fra Ryen i Oslo kjørte jeg ned til Oppegård kirke og parkerte på en plass tilhørende kirken. Som flere andre har gjort, ruslet jeg bort til "Oldtidsveien" og hadde planer om å følge den et stykke. Det ble heller til at jeg fulgte hovedtråkket, som bare delvis gikk på "Oldtidsveien". Etterhvert ble det blåmerket sti, og den godt nedtråkkede stien i den våte snøen forlot "Oldtidsveien" og gikk i retning Furuåsen (164). Et sted delte stien seg, men da fortsatte jeg bare rett fram hvor det så ut som de fleste andre hadde gått. GPS'en var også enig i dette. Litt senere var jeg framme på toppen. Etter en kort stopp på toppen, gikk jeg tilbake samme vei.

5 plussgrader ved start, og vårlig i skogen. Flere steder hvor skogen var høy og tett, var det helt bart, selv om stien i hovedsak gikk på snø og isete partier. Vått og gjørmete et par steder også. Litt merkelig å gå sånn vårlig fottur midt i februar, men det funker det også. :-)

18.02.2015 - På toppen av Furuåsen (164) i Oppegård kommune. Det er en stund siden man har kunnet klatre opp i tårnet som en gang sto der...
18.02.2015 - Ruta jeg gikk til Furuåsen (164) med start fra Oppegård kirke. Jeg gikk nøyaktig samme vei fram og tilbake, selv om GPS-sporet antyder noe annet noen steder...

For første gang prøvde jeg opptaksfunksjonen på mobilens GPS. Sammendraget der viser at turens lengde stemmer eksakt med hva jeg får ved manuell oppmåling på kartet. Høydeforskjellen derimot, er fullstendig på bærtur! Jeg startet på 122 moh, og toppen er på 164 moh. Det er lite opp og ned underveis. Laveste punkt på ruta er 110 moh, altså rundt 12 meter ned fra start. Forøvrig kun noen bittesmå hevelser i terrenget man går over, som ifølge kart med 1-meterskoter til sammen utgjorde rundt 10-12 meter.

Total stigning blir da noe under 100 meter, men GPS-sammendraget på mobilen viste en sum på 427 meter!!