Sjåvidthøgda (Trheim PF100) (07.12.2014)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Sjåvidthøgda (502m) 07.12.2014 13:50
Visits of other PBEs Saksvikvollen Parkeringsplass (325m) 07.12.2014 13:50

Jeg kjørte gjennom Bratsberg og videre retning Dragsten. Parkerte på den store plassen ved Saksvikvollen, som er gratis bortsett fra lørdag/søndag fra januar og ut vinteren. Turmålet er Sjåvidthøgda som jeg egentlig hadde tenkt å vente med til det ble skiføre som en del av tur til Jervfjellet, men har skjønt at det kan være bratt opp til toppen. Jeg var i grunnen litt spent på om jeg fant en grei veg opp, basert på en del turrapporter her på PB. Frost i bakken med en tynt lag snø på toppen er heller ikke beste føre hvis det er bratt.

Gutta boyz sjekker isen på Kutjønna.

Vi gikk innover stien retning Saksvikvollen og tok av til høyre for å runde nord for Sjåvidthøgda. Ser mange går opp til Kutjønna, men vi fortsatte videre opp til et stort myrdrag innover mot Slåttmyrin. Her to vi ganske raskt til høyre og fant en fin veg opp med retning omtrent rett mot toppen. Alt gikk som smurt helt til vi kom til toppen som var et kaos av vindfall, og GPS'en måtte frem for å se om vi var på rett sted.

På returen valgte vi å gå rett mot nevnte Kutjønna. Ned det korte bratthenget til tjønna fant vi en veldig grei stige nedover. Hundene måtte utpå tjønna for å teste isen, før vi fulgte ei sørlig rute ned et hogstfelt, og etterhvert ned til vegen og parkeringa.

En helt grei topp å gå opp og ned til, men selve toppunktet var ikke mye å skryte av. Den bærer ikke navnet sitt med rette ihvertfall. Varg og Rigel var med på turen.