Laupsnipa - Rjåhornet - Huldrehornet (24.08.2014)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Voldnes (10m)
Endpoint Myrvåg (30m)
Ascents Huldrehornet (271m) 24.08.2014
Laupsnipa (562m) 24.08.2014
Rjåhornet (600m) 24.08.2014
Dagens rute; Voldnes - Laupsnipa - Leikongeidet - Rjåhornet - Huldrehornet - Myrvåg

Kvelden før kom Lena og Terje på besøk og det ble mye god mat og drikke. Mange takk til Anne for et deilig måltid! Og etterhvert kom jaggu Cognac'en fra 50-årsdagen min på bordet. Hilsen til Liv; den var KNALLGOD!

Som korreks på en veldig hyggelig kveld påla jeg meg en noe lengre luftetur med hunden enn vanlig. Planen var å gå fra Moltudalen og hjem, via Sollia, Rjåhornet og Huldrehornet. Jeg fikk Terje med på planen. Anne og Lena skulle på kajakktur. Men da Lena og Terje kom var vegen stengt mot Tjørvåg. En del av veien hadde skylt bort. Siden YR hadde meldt masse regn følte jeg det ville ta for lang tid å kjøre rundt hele øya via Gjerdsvika, så jeg kom opp med plan B - å starte fra Voldnes.

Terje, Karma og jeg la avgårde klokken 12 fra Voldnes i et behagelig tempo og var oppe på Laupsnipa ca. 40 minutter senere. Regnet så ut til å holde seg unna en stund til. Off-trail turen ned til Jøsokdalen var bare ugrei men så kom vi på sti igjen. Først forbi foten av Heida, så etterhvert opp Lysløypa og til Leikongeidet. Her delte jeg broderlig matpakka mi med Terje - 2 knekkebrød med ost...

Etter en kort rast la vi avgårde opp fra Leikongeidet. Jeg ville gjerne opp før regnet kom, og Terje fikk seg nok en liten puls-knekk her. Han kunne rapportere at siste bakken opp til Rjåhornet var SVÆRT TUNG og jeg trodde ham. Klokken var nå blitt 15:17, men det visste jeg ikke før jeg kom hjem. Der oppe tenkte jeg ikke på klokka en eneste gang.

Så var det avgårde mot Huldrehornet. Terje fikk raskt et stygt overtråkk på vei ned fra Rjåhornet, men klarte å holde seg i bevegelse. Vi tok "brattveien" opp til Huldrehornet, og Terje kunne rapportere at siste bakken var SVÆRT, SVÆRT TUNG.

På vei ned mot Myrvåg gikk vi innom Dyrkyrkja. Vi var tilbake hos meg 16:55 - sånn omtrent 5 timer etter at vi forlot Voldnes. 18,7km og 1270 høydemeter er vel straffeeksersis god nok etter en fin kveld rundt matbordet. Og regnet ble det ikke noe av før lenge etter at vi kom hjem ;)

Takk for turen, Terje. Du var tapper ;)