Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

I haven't joined any lists yet.

Midtre Skarvflytinden med robåt

Date:
15.08.2020

Midtre Skarvflytinden er normalt en relativt utilgjengelig 2000 meter. Fra Gjendebu kan man gå gjennom kratt og et utsatt ras-område langs sørsiden av Gjende, men et langt bedre alternativ er bruke båt. Bestyrer på Gjendebu, Lars Åge Hilde, var vennlig og lånte ut robåten sin. Det var ca en time med roing ut til utløpet av elva fra Knutsholet. Der er det en sandbanke hvor båten kan fortøyes trygt. Det går en relativt usynlig sti opp langs høyre side av elva opp til bretunga, som så krysses. Videre ur og sva opp til Midtre Skarvflytinden. Det er da også da mulig å ta med Nørdre Skarvflytinden for de som samler sekundærtopper. Helt grei tur uten spesielle vanskeligheter eller krav til sikringsmidler. Et godt tips er å ta med en pils eller to og legge til kjøling i bekken så >>>

Midtre Torfinnstinden via midtrenna

Date:
03.08.2018

Tok båten fra Bygdin klokken 9:05, og etter å ha tatt en seng på Torfinnsbu startet jeg å gå klokken 10:30. Fulgte den vanlige stien opp til der renna til Austre Torfinnstind starter. Derfra går det en tydelig sti langs fjellveggen bort til neste renne, der inn-steget for turen til Midtre Torfinnstind er. Man går så opp på venstre side av denne renna. Det er stedvis litt bratt, men finner man letteste vei er det helt grei klyving. Den bratteste delen er nederst. Etter hvert går man over i neste renne til vest. Litt før toppen av skaret følges en tredje renne opp til venstre. Denne fører til toppen. Den øverste delen er litt løs, så det var greit å ha renna for seg selv. Det er litt prøving og feiling for å finne beste vei, men stort sett sier veien seg selv. Var på toppen >>>