Archive - Date

08.09.2019
5:52h
11.3km

Endelig kom finværet, og vi bestemte oss for Stetinden ved frokosten på Leirvassbu. I utg.pkt, hadde vi planer om lengre rundturer under dette oppholdet, men pga 50cm snø i høyden, utgikk dette. Stetinden er en grei tur, i tillegg hadde andre gått den dagen før, slik at det var litt tråkk i snøen. Strålende sol og fantastisk utsikt over hele Jotunheimen. Takk for turen, opbakkom (Ole Petter Bakkom)

Kyrkja

07.09.2019
6:52h
10.6km

Planen var en lengre rundtur på flere topper, men med opptil 40cm snø ble dette vanskelig, og vi tok en rolig tur opp på Kyrkja. Sti i snøen og godt feste. Utsikten på toppen kom i 3-sekunders glimt før den forsvant like raskt. Takk for turen, opbakkom (Ole Petter Bakkom)

Storen

31.08.2019
14:21h
28.8km

Litt sen start og litt dårlig vær til tross, vi prøvde oss på Storen. Innsteget til Heftyes renne var veldig vrient på vått føre, men vi karret oss opp med litt hjelp av vår eminente guide fra Jostedalen Breførerlag. På toppen var det kuling, og ikke noe blivende sted. Rapellen ned var morsom, litt luftig i vindkulene, men egentlig helt uproblematisk. Vi bommet litt på ruta ned, og fikk noen ubehagelig glatte partier hvor vi måtte sikre. Resten gikk greit ned, måtte frem med hodelykten på slutten.

Snøhetta i ruskevær

08.07.2019

Sludd og snø, brukte 3:45 t/r Snøheim.

Grotli randotur

24.05.2019
6:43h
27.2km

Varmt og godt, shorts og t-skjorte. Det ble tåke på toppen så utsikten uteble. Men en fin tur, litt sugende og trått føre ned igjen.

Toreskyrkja i god vind

22.09.2018

Planen var Gaustadtoppen, men vinden gjorde at vi tok en lavere tur, til Toreskyrkja.

Vinjeronden

15.09.2018
Hillwalk

Syklet fra Spranget inn til Rondvassbu. Gikk stien inn Rondholet og opp på Vinjeronden. En del snø fra innerst i dalen og opp. Hadde tenkt oss på Rondeslottet, men uten pigger snudde vi på Vinjeronden med tanke på tilbaketuren. En fin tur i friskt vær. Rondholbekken innover Rondholet, Vinjeronden i sollys. Rondeslottet fra Vinjeronden. Rondholet utover fra Vinjeronden

Randotur til Besshøe

19.05.2018
Randonnée/Telemark
24.0km

Til fots opp til Bessvatnet i strålende sol. Tok på skiene ved Bessvatnet. Vi gikk opp bekkdalen nordover og på nordsiden av Bessfjellet for å få sammenhengende snø oppover. Vi måtte ta av skiene 4-5 ganger på tur opp. Vi traverserte opp nordsiden av ryggen vest for Kollhøin. Ved det smaleste punktet på nordryggen, endret føret seg fra vått til hardt, og vi satte igjen skiene her, og fortsatte med stegjern og øks. Fantastisk utsikt på toppen. Deretter fikk vi en morsom nedkjøring den første delen. Fulgte samme rute ned som opp. Lengre ned var snøen nå blitt skikkelig våt i sola, og føret var sugende, så det ble en del staking og gåing, før vi tok bena fatt ned fra Bessvatnet.

Rando-tur på Muen

11.04.2017
Randonnée/Telemark
1:25h
7.5km

Vi gikk fra veien (27) omtrent ved vannet Langrumpa. Vi gikk med feller i sørøstlig retning for å komme opp på sørsiden av fjellet. Der var det mest snø, og vi kunne samtidig gå opp i strålende sol. Turfølget gikk på feller helt opp, men jeg skulle teste noen nye stegjern, og gikk de siste 100 høydemetrene opp på disse med skiene på ryggen. Det var helt vindstille på toppen og en rask kaffe ble inntatt i solen. Turen ned ble helt magisk. Etter det bratteste partiet, fulgte vi ryggen mot sør. På østsiden av denne lå det ca 10 cm med nysnø, og vi fikk noen fantastiske svinger ned denne strekningen. Ut på flatene var det akkurat såpass helling at vi kom tilbake til veien uten altfor mange skøytetak.

Steinflytinden, Tjønnholstinden og Tjønnholsoksle

11.09.2016
Hillwalk
12:56h
32.0km

Fin tur, sol og bra vær. Men det hadde snødd natten før, så det var litt vanskelige forhold på toppen. Vi gikk fra Vargbakkan og inn Leirungsdalen. Opp på Steinflytinden først. Vi tok ikke sjansen på å gå direkte over til Tjønnholstinden pga snøen og glatte forhold. så vi gikk litt ned igjen og traverserte i ura på undersiden av toppene, og deretter opp renna sør for toppen. Fra Tjønnholstinden gikk vi til Tjønnholsoksle og deretter ned i dalen og tilbake til Vargbakkan. Vi brukte 13 timer på turen, mye på grunn av snø og glatte forhold.