Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

I haven't joined any lists yet.

Kronfjell

19.10.2018
14.8km

Langs veien står det turskilt til Kronfjell. Fant en lomme og parkere bilen på 200m forbi starten. De ca første 2km opp til 620m.o.h går på en bratt traktorvei frem til man ser en ensom hytte. Etter hvert ser man mer og mer av svafjella som ligger foran og venter. Heifra fortsetter det jevnt og trutt i åpent og nydelig terreng, der man stort sett går på fjell. Etter ca 3,8km har man kommet opp til 917m.oh. Og her er det lett å tro at toppen er nådd. Men herifra ser man toppen (varden) et stykke innover. Turen går videre i ca 2km i herlig lett terreng oppå høyden, der utsikten er upåklagelig hele veien! Vel oppe etter ca 5,8km var det bare å få skrevet i boka og få på seg tørre klær. På vei oppover la jeg merke til en meget spennende fjellrygg som gikk parallelt med og litt >>>

Igletjønnsnuten

Førheinutana rundtur, toppen av Nissedal

04.08.2017
9.1km

Bilen parkerte vi ved Osen, i sørenden av Lytingsvatn. Deretter kjørte vi jolla over vannet og startet dagens rundtur fra vannkanten i nordenden av Lytingsvatn. Deretter fant vi en liten sti som gikk opp bak hytta som ligger ved vannet og opp til Stråndtjønn. Deretter forlot vi stien og gikk meget bratt opp til Stondfjellet. Viktig å holde langt nok mot øst, for å ikke gå seg fast. Fra Strondfjellet kunne vi se dagens mål; Førheinutane. Etter at toppen av Strondfjellet var nådd måtte vi ned ca 100høydemeter, før vi igjen kunne, starte stigningen opp mot Førheinutane. Fra Strondfjellet og opp til Førheinutane er det ypperlig utsikt og flott terreng å gå i hele veien! Underveis møtte vi kun 10-15 sauer og en kar som var ute på sauesanking. Ellers gav turen oss et fantastisk >>>

Napen i Fyresdal

02.08.2017
10.7km

Parkerte ved bommen der veien går inn til gården Vestre Nape. Her er det flott kart og beskrivelse av turen. Gikk første 2,2km på grusvei inn til Vestre Nape, deretter 600m på traktorvei. Så svinger stien gjennom en hogstflate opp til venstre. Herifra og til toppunktet er det fin sti hele veien. På vei opp fikk vi plukket molter og plutselig passerte tre reinsdyr forbi bare 30-40m foran oss! På toppen venter en fantastisk utsikt i alle retninger! Hjem igjen fulgte vi akkurat samme vei. 5,35km hver vei, totalt 10,7km. Gikk i 2t30min, og 40minutters pause.

Høgenut - Topptur på menighetsweekend

10.06.2017
Hike
5.0km

Kjørte inn og parkerte langs Einangsvegen. Der var det skiltet og merket med blått helt fra bunnen av. Bratt, men fin sti opp igjennom til den gamle seteren, Skåret. Også noen flotte utsiktspunkter underveis. Ved skåret er det postkasse der en kan skrive navnet i boka, og det er også en kjempefin utsiktsplass med bord og benker for en herlig pause! Etter passering Skåret gikk stien bratt videre oppover, også her godt merket. En utrolig flott tur, der utsikten på toppen er suveren og gir utsikt langt i alle himmelretninger. Turen er kun 2,5km lang fra bunn til topp, men byr på mange høydemeter.

Gaustatoppen

Trip by foot
7:00h
17.3km

Nydelig tur der vi parkerte nede ved elva og asfaltveien. Gikk grusveien inn til endes og følget merket blå løype oppover. Bratt de første 1,5-2km. Deretter flatet det mer ut. Etter hvert kom vi til et kryss der vi kunne velge "Løype 1" eller "Løype 2". Vi valgte løype 1 på vei oppover. Store deler av turen hadde god utsikt hele tiden, men fra toppen så vi langt i alle retninger. Etter en pause gikk vi "Løype 2" hjemover, men der den dreide brått mot venstre/retning krysset fra "Løype 1" gikk vi av stien og rett frem, slik at vi kom ut til fjellplatåene som gav utsikt rett ned til bilen (anbefales). En nydelig tur! Godt merket og flott utsikt!