Semeltinden - 2,236m

Adviser admin (Administrator)
Last modification 09.03.2016
First ascent
Level of difficulty Level of difficultyLevel of difficultyLevel of difficulty
Coordinates 32V 468415 6820120 (UTM)
Map Show object on map
Semeltinden

© Morten Helgesen

Content
Language
Adviser none
Statistics

Register ascent of Semeltinden.

Overall 162 members have registered 179 ascents of Semeltinden.

Semeltinden is contained on 24 lists.

Weather for Semeltinden

This service is temporarily unavailable.

Introduction

På toppen av Semel­tinden er det laget til en flott overnattingsplass mellom steinene. For en opplevelse det må være å tilbringe en godværsnatt her oppe på toppen, dypt inne i Jotunheimen med utsikt til vann, daler og elver, til tinder og breer!
Semeltinden har et impone­ren­de stup mot øst, som ender i en liten bre. Breen kal­ver direkte i Semel­breatjønne, og til langt utpå sommeren kan man la seg fascinere av isflak og små isfjell som flyter rundt i det iskal­de, sortblå vannet.
Toppen ligger omtrent like langt fra Leirvassbu som Gjendebu og noe lenger unna Spiterstulen. En tur til toppen er forbundet med en ganske lang anmarsj, og fra hyttene i området bør en regne 7–9 timers gåtid tur-retur.

Getting there

Fra Leirvassbu

Stien i retning Gjendebu følges til omtrent midt på Langvatnet. Her skrår man opp fjellsiden i øst- til sørøstlig retning mot Semel­tindens vestflanke. Det er enklest på skrå mot sørøst til ca. 1850 moh., og deretter nordøstover i retning bandet mellom høyde 1978 moh. og toppen. Videre bratt opp steinura i rett østlig retning mot toppen.

Fra Gjendebu

Følg stien i retning Leirvassbu/Spiterstulen. Ved stidele holder man til høyre på ­stien mot Urdadalen og Spiterstulen. Et kort stykke etter stidelet forlater man stien og bestiger toppen via vestflanken som beskrevet fra Leirvassbu.

Fra Spiterstulen

Følg stien oppover Visdalen, senere Urdadalen i retning Gjendebu, over Urda­dalsbandet og forbi tjernet på 1618 moh. Her forlates stien, og man følger den markerte ryggen sørover mot toppen. På venstre side av denne ligger en langstrakt snøfonn, som bidrar til en rask og behagelig nedstigning dersom snøforholdene er gode.

Andre alternativer

En variant som er mindre vanlig, er å gå ryg­gen fra sør via sørtoppen. Denne ryg­gen er ikke spe­sielt teknisk vanskelig, men det er en del løst her. Et stykke er det temmelig luftig og noe utsatt. Det er en fin tur, men anbefales egentlig bare for dem som har litt klyveerfaring.
Vestflanken, nordryggen og sørryggen kan selv­sagt også kombineres til en spennende rundtur eller travers, f.eks. ved å gå fra Gjendebu til Leirvassbu via Semeltinden.

Winter

Enten via nordryggen eller vestflanken. Begge deler er bratte og egner seg kun ved gode snøforhold. Rasfare må vurderes. Dessuten kan Urdadalen være rasutsatt om man kommer fra Visdalen i nord.